W tegorocznej, jubileuszowej 80., edycji najbardziej prestiżowego wyścigu kolarskiego w Polsce – Tour
de Pologne UCI World Tour, startuje, po raz kolejny, niezwykła drużyna: Team Novo Nordisk. Ci wyjątkowi, profesjonalni kolarze
z cukrzycą typu 1, jeżdżący od 10 lat w barwach Team Novo Nordisk , z pozoru niczym nie różnią się od innych sportowców. Trenują ponad 25 godzin tygodniowo, biorą udział w wymagających wyścigach kolarskich na całym świecie, cieszą się z sukcesów i uczą na błędach. To, co czyni ich niezwykłymi, to fakt, że codziennie pokonują kolejne granice i udowadniają, że dobrze leczona i kontrolowana cukrzyca typu 1 nie jest przeszkodą w uprawianiu sportu, nawet na poziomie wyczynowym. Dają  tym samym nadzieję na lepsze życie pacjentom na całym świecie.

Wyjątkowy, międzynarodowy zespół kolarski, który od 10 lat trenuje w barwach Team Novo Nordisk, jest jedyną na świecie, profesjonalną drużyną sportową, w której wszyscy zawodnicy są chorzy na cukrzycę tupu 1. Od początku istnienia przyświecał jej jeden cel: udowodnienie ponad 460 milionom pacjentów zmagających się z cukrzycą, że dzięki dostępowi do nowoczesnych terapii, stosowaniu się do zaleceń lekarza, odpowiedniej profilaktyce oraz edukacji diabetologicznej, możliwe jest osiąganie imponujących wyników sportowych.Z każdym pokonanym kilometrem, każdym wyścigiem i sukcesem przesuwany granice sportowe, ale też ograniczenia narzucana nam przez chorobę– mówi Tim Lindley,  PR Manager Team Novo Nordisk –  Dzięki innowacyjnym metodom leczenia, ale też samokontroli i wytrwałości, osiągamy to, co jeszcze kilkanaście lat temu było niemożliwe dla osób zmagających się z cukrzycą. Dajemy innym chorym nie tylko dobry przykład, ale też nadzieję na lepsze życie, w którym to my, a nie nasza choroba, wyznaczają nam cel. Naszym tegorocznym celem jest jak najlepsza pozycja na mecie Tour de Pologne, 4 sierpnia w Krakowie” – dodaje.

W tegorocznej edycji Tour de Pologne, w barwach Team Novo Nordisk, występują: Andrea Peron
z Włoch (#201), Peter Kusztor z Węgier (#202) , Gerd De Kejzer z Holandii (#203), Samuel Brand z Wielkiej Brytanii (#204),Umberto Poli z Włoch (#205), David Lozano Riba z Hiszpanii (#206#207)) oraz Matyas Kopecky z Czech (#207). W  Team Novo Nordisk  jeździł także Mateusz Rudyk, brązowy medalista mistrzostw świata w kolarstwie torowym, dziś ambasador zespołu.

O sile odziaływania Team Novo Nordisk najlepiej świadczy to, że zespół obserwuje w Social Mediach ponad 8 milionów fanów, więcej niż wszystkie inne zespoły World Tour Łącznie. Zawodnicy poświęcają swój czas nie tylko na treningi, ale także na spotkania z pacjentami, edukację, udział w konferencjach i spotkaniach z chorymi docierając do nich wszędzie tam, gdzie tylko jest to możliwe.

Cukrzyca typu 1

Cukrzyca typu 1 jest przewlekłą chorobą, która wpływa na zdolność organizmu do przekształcania glukozy
z pokarmu w energię. W większości przypadków cukrzyca typu 1 rozwija się na wczesnym etapie życia i często jest rozpoznawana w dzieciństwie. Choroba rozpoczyna się, gdy układ odpornościowy atakuje komórki trzustki wytwarzające insulinę, hormon pomagający w przekształcaniu glukozy w energię dla komórek organizmu. Osoby z cukrzycą typu 1, aby przeżyć, potrzebują codziennych zastrzyków insuliny.

Cukrzyca typu 2

Cukrzyca typu 2 to złożona choroba przewlekła występująca, gdy organizm nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej ilości insuliny lub skutecznie jej wykorzystywać. Aby utrzymać poziom insuliny we krwi pod kontrolą, osoby z cukrzycą typu 2 potrzebują specjalistycznego leczenia.Insulina to hormon wytwarzany przez trzustkę, który kontroluje ilość glukozy we krwi. Zbyt mała ilość insuliny oznacza, że organizm nie jest w stanie wchłaniać glukozy ze spożywanego pokarmu. W takim przypadku stężenie glukozy we krwi wzrasta, a z czasem może prowadzić do uszkodzenia naczyń krwionośnych i zmniejszenia dopływu tlenu i krwi, bogatej w składniki odżywcze, do narządów i nerwów organizmu. Osoby cierpiące na cukrzycę typu 2, których organizmy nie reagują prawidłowo lub są oporne na insulinę, mogą potrzebować leczenia, aby pomóc ich organizmowi w lepszym przetwarzaniu glukozy. Dzięki terapii mogą zapobiec poważnym powikłaniom.

Branża kosmetyczna

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł1. Oznacza to, że Polska jest szóstym rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat (WYKRES 2). Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł w tym okresie aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. urosła z 9,0 do 16 mld.

Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska w ujęciu realnym (w cenach stałych) rosła najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Według danych GUS z 2016 r., kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych jak Meksyk, Indonezja czy Australia.

Zdecydowanie najważniejszy dla krajowych firm jest jednak rynek wewnętrzny Unii Europejskiej. W latach 2004-2016 dodatni bilans Polski w handlu kosmetykami w Unii wzrósł prawie dziewięciokrotnie – z 231 mln do 2,04 mld zł – co wzmocniło sektor i miało korzystny wpływ na całą polską gospodarkę.

Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.

Przytoczone dane obejmują eksport kosmetyków wytwarzanych w Polsce zarówno przez firmy z polskim kapitałem jak i firmy międzynarodowe.

Między 2008 a 2016 r. udział eksportu kosmetyków z Polski do Rosji zmniejszył się z 18,5 proc. do 11 proc.

Udział eksportu na Ukrainę również zmalał, z ponad 8 proc. do 3 proc. Na zmiany te wpłynęła m.in.
niestabilna sytuacja polityczna i sankcje gospodarcze. Największy wzrost udziału w eksporcie kosmetyków z Polski, z 8 proc. do 13 proc., odnotowały Niemcy.

Branża beauty rozumie, że stan zdrowia ma odzwierciedlenie w dynamice starzenia się i wyglądzie skóry, dlatego też, aby spowodować spowolnienie i bardziej łaskawe dla organizmu starzenie, należy podejmować działania anti-aging w odniesieniu do całego organizmu od momentu, kiedy proces ten rozpoczyna się, a nawet wcześniej – często mówi się, że zdrowe starzenia zaczyna się w dzieciństwie! Anti-aging to zatem pierwszy krok na drodze ku healthy aging – zdrowemu starzeniu się. Rozwój branży beauty zarówno w obszarze estetologii medycznej, jak i kosmetologii wskazuje, że kierunki rozwoju global anti-aging oraz healthy aging mogą znaleźć trwałe miejsce w programach terapeutycznych specjalistów estetologów.

Inwazyjność i technologia oraz ekologia i naturalność – różne drogi walki ze starzeniem
Aktualne trendy w branży beauty można rozpatrywać biorąc pod uwagę także inne kryterium – rodzaj metod i narzędzi używanych w terapiach przeciwstarzeniowych, pielęgnacyjnych i upiększających. Tu zauważyć można dwukierunkowy rozwój branży. Z jednej strony rozwija się estetologia naturalna, oparta o ekologiczne, organiczne składniki aktywne, masaż, hydro- , balneo- czy krioterapię, z drugiej w działaniach estetycznych sięga się po bardzo zaawansowane biotechnologicznie, aparaturowe oraz medycznie zabiegi.

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *