Trudno mówić o komforcie, gdy temperatura powietrza w cieniu przekracza 30 stopni. Nadmiernie nagrzewające się pomieszczenia nie tylko nie przynoszą nam ulgi, ale pozbawiają nas reszty sił i ochoty na wszelkie aktywności. Tymczasem sposób na wyczarowanie oazy ukojenia jest prosty! Jedną z możliwości są nowoczesne żaluzje fasadowe, które pozwalają stworzyć we wnętrzu odpowiedni klimat, a nawet obniżyć o kilka stopni temperaturę panującą w pomieszczeniu bez udziału klimatyzacji.

Osłony okienne kontra upał – zwycięzca może być tylko jeden

Lamele żaluzji chronią nie tylko naszą prywatność. Zewnętrzne osłony okienne skutecznie zabezpieczają wnętrza naszych domów i biur przed zbyt dużym nasłonecznieniem, a nawet zwiększają efektywność pracy zamontowanego systemu klimatyzacji. Ich w pełni zautomatyzowany i prosty mechanizm umożliwia samodzielną regulację wielkości strumienia promieni słonecznych wpadających do wnętrza, a użyte materiały są doskonałym izolatorem. Ustawione w pozycji zamkniętej, tworzą poduszkę powietrzną między lamelami a szybą, przez co spowalniają wymianę ciepła i mogą obniżyć temperaturę panującą we wnętrzu nawet o kilka stopni.

Żaluzje fasadowe wpływają nie tylko na estetykę budynku, ale także podkreślają wystrój wnętrza. Dobierając kolorystykę opraw zewnętrznych mamy do wyboru nie tylko biel, czerń i szeroką gamę szarości, ale także różnego rodzaju wzory drewnopodobne. Czołowi producenci umożliwiają również klientom swobodny wybór koloru lamel i osprzętu spośród całej palety RAL, co pozwala na stworzenie naprawdę unikatowych rozwiązań aranżacyjnych.

Poziome lamele mogą mieć różny kształt i szerokość. Ponadto, można je pokryć lakierem w dowolnym kolorze, a nawet zastosować okleiny drewnopodobne – podkreśla Agnieszka Laskowska z firmy ANWIS.

Lamele żaluzji fasadowych mogą mieć kształt litery „C”,, , „Z” lub „S”, które dobieramy pod kątem konkretnych potrzeb, preferencji oraz wizualnego doboru względem architektury budynku.

Sercem nowoczesnych osłon okiennych jest ich mechanizm. Nowoczesne osłony zewnętrzne możemy podpiąć do inteligentnego systemu zarządzania domem. Dzięki temu żaluzje fasadowe będą odsłaniać się i zasłaniać automatycznie, w zależności od panujących warunków zewnętrznych lub wcześniej narzuconych im dyspozycji. Systemem sterowania możemy zarządzać za pomocą aplikacji w telefonie lub komputerze i zsynchronizować z pracą innych urządzeń, np. termostatu.

Żaluzje fasadowe – ach, co za ulga!

Cechą charakterystyczną nowoczesnego budownictwa są duże przeszklenia. Wielkie tafle szkła sprawiają, że subtelnie zaciera się granica między wnętrzem a widokiem z okna. Ma to swoje niewątpliwe zalety, ale bywa także kłopotliwe, zwłaszcza w okresie letnim, gdy promienie słoneczne podnoszą temperaturę w pomieszczeniach do wysokich wartości. Żaluzje fasadowe doskonale współgrają z przeszkleniami każdej wielkości. Ich lekka konstrukcja zapewnia pełną funkcjonalność osłon okiennych, a jednocześnie poprawia wizualnie bryłę budynku.

W przypadku nowych inwestycji, nowoczesne żaluzje fasadowe często montowane są podtynkowo. Ich konstrukcja umożliwia swobodne zabudowanie skrzynki i prowadnic pod zewnętrzną warstwą ocieplenia budynku. Jedynym elementem widocznym w świetle szyby są ruchome lamele, które po zwinięciu całkowicie chowają się pod elewacją – tłumaczy Agnieszka Laskowska, Product Manager w firmie ANWIS.

Branża kosmetyczna

Polski przemysł kosmetyczny stoi obecnie przed szansą dalszej, globalnej ekspansji.

Szczególnie obiecujące są rynki krajów Bliskiego Wschodu i państw azjatyckich. Jeśli chodzi o liczbę certyfikatów eksportowych umożliwiających wejście na nowy rynek, wystawianych przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, w 2016 r. pierwszą dziesiątkę otwierały dwa kraje azjatyckie – Wietnam i Korea Południowa. Na liście znalazły się też inne szybko rosnące rynki, jak Kuwejt, Maroko czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Podobnie jak w przypadku wielu innych produktów na szczególną uwagę eksporterów, zasługują Chiny. Według raportu Polityki Insight to właśnie ten kraj jest liderem wzrostu rynku kosmetyków w Azji ze względu na wzrost gospodarki i rozwijającą się klasę średnią, będącą naturalnym konsumentem produktów z tego sektora.

Wraz z nasycaniem się rynku europejskiego w kolejnych latach to właśnie takie rynki jak Chiny będą najistotniejszymi trampolinami wzrostu dla polskich producentów działających globalnie. Z drugiej
strony, pomimo nasycenia, udział polskiego eksportu do krajów europejskich wciąż rośnie – nie można więc ich ignorować. Firmy z Polski są w stanie powiększać sprzedaż w Unii, co jest mierzalnym przejawem coraz większej atrakcyjności polskich kosmetyków w oczach wymagających europejskich konsumentów.

Przesunięcie akcentów w polskim eksporcie ze Wschodu na Zachód, z krajów takich, jak Rosja czy Ukraina w stronę rozwiniętych państw Europy Zachodniej (Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec), świadczy o tym, że polski przemysł kosmetyczny szybko się uczy. Firmy z Polski są w stanie oferować konkurencyjne produkty nie tylko na stosunkowo łatwych rynkach, ale też tam, gdzie konkurencja jest niezwykle zacięta.

Natural, eco i vege beauty
Do końca XIX w. receptury kosmetyczne oparte były głównie o przetwory roślinne, jednak z czasem zaczęły być sukcesywnie zastępowane związkami otrzymywanymi na drodze syntezy. Argumentami przemawiającymi za słusznością stosowania w kosmetologii na szeroką skalę substancji syntetycznych było ich wybiórcze działanie i duża skuteczność. W połowie lat pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze sygnały ostrzegawcze, co do stosowania syntetycznych komponentów w kosmetykach. Powróciła wówczas moda na zioła i produkty otrzymywane w wyniku ich przetwórstwa. W estetologii kosmetologicznej natura i ekologia króluje od dawna, jednak wydaje się, że tzw. trend natural czy eco beauty w kolejnych latach nadal będzie ekspansywnie rozwijał się w branży. W pielęgnacji część estetologów bezwzględnie swój wzrok kieruje w kierunku zabiegów nieinwazyjnych opartych o naturalne, ekologiczne, a nawet wegańskie składniki aktywne.

Dlatego mówiąc o trendach w branży beauty, zdecydowanie warto wspomnieć o vege beauty – prężnie rozwijającym się w Polsce niszowym (jak dotychczas) obszarze, który staje się coraz bardziej popularny. Zdaniem wielu osób fenomen tego zjawiska wynika głównie z ciągle rosnącej świadomości społecznej tego, z jakich substancji korzystają wielkie koncerny kosmetyczne i jakich nadużyć się dopuszczają przy ich produkcji. Weganizm to coraz powszechniej preferowany styl życia eliminujący produkty pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia, łącznie z dbałością o ciało.

Producenci kosmetyków podchwycili ten nowy trend, czego efektem jest obecność na rynku pro-ekologicznych i pro-zwierzęcych wegańskich produktów (zarówno do pielęgnacji, jak i upiększania), które nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, ani niektórych roślinnych, pozyskiwanych w sposób przysparzający zwierzętom cierpienia albo stwarzających zagrożenie dla ekosystemu, składniki te nie mogą być również testowane na zwierzętach. Rynek kosmetyczny szybko odpowiedział na potrzeby wegan poprzez włączenie do swojej oferty specjalnych, pojedynczych produktów kosmetycznych a nawet całych linii detalicznych i profesjonalnych.

W estetologii medycznej natural beauty to trend polegający na dążeniu do uzyskania naturalnego efektu poprzez regularne mało inwazyjne zabiegi, np. z użyciem lasera frakcyjnego czy mezoterapii igłowej. Unika się także nienaturalnego efektu maski, nadmiernie uwydatnionych ust, policzków czy piersi.

Dbanie o urodę to ważny aspekt życia codziennego. Zwykło się uważać, że szczególnie zainteresowane są nim kobiety, ale mniejszościowa dotychczas grupa męska dynamicznie rośnie, bo mężczyźni też lubią o siebie dbać. Atrakcyjny wygląd sprzyja dobremu samopoczuciu, a także przykuwa uwagę otoczenia. Z zalet zabiegów pielęgnacyjnych zdaje sobie sprawę coraz więcej ludzi, a rosnący dobrobyt społeczeństwa pozwala na korzystanie z usług profesjonalnych salonów w coraz większym stopniu.

Za te „urodowe cuda” odpowiadają utalentowane kosmetyczki. Jest to zawód oferujący obiecujące perspektywy na przyszłość i możliwość ciągłego rozwoju.

Praca na etacie w salonie kosmetycznym to pensja od 1700 zł do 2700 zł netto. Podane widełki są przeciętne, co oznacza, że skrajne przypadki mogą zarabiać mniej lub więcej, niż pokazuje to podany przedział. Różnice w zarobkach wynikają z lokalizacji danego salonu. Większe miasta oferują wyższe pensje w stosunku do mniejszych miejscowości, gdzie zainteresowanie usługami jest mniejsze. Do tego dochodzą nabyte kompetencje oraz ich potwierdzenia – zyskasz na wartości, jeśli specjalizujesz się w kilku zabiegach, a dodatkowo posiadasz dyplomy i certyfikaty zdobyte na szkoleniach i kursach. Jeśli jednak Twoje zaangażowanie w pracę zaowocuje własną działalnością, to możesz liczyć na zyski rzędu 3500 zł – 5000 zł. Zarobki kosmetyczki pracującej na własną rękę uzależnione są od oferowanych cen usług, popularności wśród klientów, posiadanych umiejętności oraz ponoszonych w związku z działalnością kosztów.

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *