Wesele między godzinami 12 a 14, zamiast prezentów – przelewy na konto czy zabawy ze słomą – to tylko wybrane tradycje z innych państw. W Hiszpanii wesele odbywa się najczęściej między 12 a 14 lub od godziny 17. We Włoszech przyjęto, że prezenty wysyła się do domu młodej lub… robi przelewy pieniężne bezpośrednio na konto. Nikt nie przychodzi z kościoła z kopertą. Na Słowacji zaś goście weselni rzucają na parę młodą wiązanki słomy. Symbolizuje to płodność, dobrobyt i ochronę przed złymi mocami. Jakie ciekawe tradycje kultywuje się w innych krajach? A jakie panują w nich zabobony? Sprawdziliśmy.

Każdy kraj ma swoje tradycje dotyczące organizacji wesela. Zarówno w Europie, jak i na całym świecie przyjęto pewne schematy dotyczące wyglądu imprezy i jej przebiegu. Nie brakuje też zabobonów. Wybierzcie się z nami na małe tournée po Europie w ich poszukiwaniu.

Ślub po hiszpańsku

To, co może zaskoczyć Polaków, to czas imprezy. Hiszpańskie wesela rozpoczynają się w godzinach porannych lub między 17 a 20. Podczas zaślubin goście wygłaszają mowy. Następnie udają się na salę i oczekują na młodych. W tym czasie rozpoczynają spożywanie posiłków. Takie picoteo trwa przynajmniej godzinę. To czas na niezobowiązujące rozmowy i jedzenie przystawek. Wówczas podawane są tapas czy pinchos.

 – Warto podkreślić, że hiszpańskie wesele różni się od tradycyjnych imprez w Polsce. U nas przyjęcie rozpoczyna się wówczas, gdy na salę przybędzie para młoda. Co ciekawe, coraz więcej Polaków decyduje się na organizowanie wesela w stylu hiszpańskim w Polsce. Motyw hiszpański to przede wszystkim wielokolorowe dekoracje i hiszpańskie przysmaki. Ponadto goście bawią się w rytm hiszpańskim przebojów. – wyjaśnia Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy. – Wesela z motywem przewodnim są coraz popularniejsze. Para młoda pragnie bowiem zapewnić swoim gościom niezapomnianą imprezę, a dodatkowe atrakcje są ciekawe i sprawiają, że przyjęcia na długo pozostaje w pamięci gości. – dodaje.

Jakich zabobonów weselnych przestrzegają Włosi?

Włoska tradycja zakazuje pobierania się w Post lub podczas Adwentu, a także w maju i sierpniu – te miesiące mają gwarantować nieszczęśliwe małżeństwo. Sierpień symbolizuje nie tylko pecha, ale i chorobę. Obrączki podczas uroczystości trzymają dzieci, co ma gwarantować czystość małżeństwa i dobre intencje małżonków.

A jakie są tradycje ślubne we Włoszech? Wiele zależy od danego regionu. Podczas uroczystości goście otrzymują bombonierkę z confetti, czyli cukierkami z migdałem w środku. Powinno ich być 5, gdyż to niepodzielna liczba tak samo, jak silne i niepodzielne są więzy małżeńskie. Pan młody powinien posiadać przy sobie kawałek metalu, by odganiać złe duchy, zaś pani młoda nie może nosić złota (poza obrączką), gdyż gwarantuje ono nieszczęście. A jak wygląda kwestia prezentów? We Włoszech narzeczeni samodzielnie przygotowują listę prezentów, jakie chcieliby otrzymać od gości.

Sól i chleb, by zapewnić pomyślność w Niemczech

W Niemczech przyjęto, że na wesele panna młoda przynosi sól i pieprz, by zapewnić sobie pomyślność, zaś pan młody – zboże. Wesela u naszych sąsiadów są huczne i trwają kilka dni. Według tradycji młodzi powinni przepiłować pień drzewa na symbol tego, iż razem poradzą sobie ze wszystkimi problemami. Huczna zabawa zaczyna się zazwyczaj w piątek. Wówczas młodzi urządzają polterabend, czyli wspólne tłuczenie szkła – na szczęście.

W Niemczech często robi się wesela na zamku czy w eleganckich restauracjach nad jeziorem. Przyjęto, że goście samodzielnie płacą za nocleg. Pierwszym tańcem jest walc. Podczas imprezy podawane są tradycyjne dania z wybranych regionów. To na pewno biała kiełbasa, kiełbasa w curry, sałatka ziemniaczana czy klopsy po królewiecku. Przebieg wesela jest podobny do tego w Polsce.

Jak wygląda wesele w Portugalii?

Jest sporo różnic pomiędzy polskim a portugalskim weselem. W Portugalii impreza rozpoczyna się mszą świętą, a uczestnicy dostają jej plan. Uroczystość jest znacznie dłuższa niż w Polsce. Zarówno panna młoda, jak i pan młody mają wiele druhen i drużbów. Panna młoda powinna się… spóźnić. Nawet ok. godziny. To ma gwarantować pomyślność małżeństwu. Biorąc pod uwagę czas trwania uroczystości, goście mogą liczyć na Copo-de-água – przekąskę, którą serwuje im się jeszcze przed ślubem.

W Portugalii wesela odbywają się w quintach, czyli dużych posiadłościach otoczonych zielenią. Przyjęto, że jeśli gość nie posiada partnera, powinien przyjść bez osoby towarzyszącej. Na imprezie wszyscy bowiem tańczą razem, rzadko kiedy ktoś robi to w parach. A jak wygląda kwestia posiłków? W Portugalii stoły się „nie uginają” pod ciężarem potraw. Na początku podawana jest zupa, a w odstępach czasu danie rybne i następnie dania mięsne.

Piękne tradycje rodem z Chorwacji

Jakie tradycje są popularne w Chorwacji? To m.in. prošnja za ruku (prośba o rękę). Jest to tradycyjny obrzęd, w którym narzeczony i jego rodzina udają się do domu narzeczonej, aby poprosić o jej rękę. Przygotowują specjalne przemówienie i oferują symboliczne prezenty, takie jak bukiet kwiatów lub butelka wina. Podczas wesela w Chorwacji nie może zabraknąć muzyki i tańca. Goście często śpiewają tradycyjne pieśni weselne, a pary tanecznym krokiem nazywanym „kolo” wykonują obrót wokół pary młodej.

Tort weselny w Chorwacji ma szczególne znaczenie. Jest on często bardzo imponujący, wielopiętrowy i dekorowany licznymi kwiatami. Para młoda, podobnie jak w Polsce, często wspólnie wykrawa pierwszy kawałek tortu. Na weselu panna młoda nosi koronę. Chorwacka korona jest ozdobiona kwiatami, wstążkami i często jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Po ceremonii ślubnej, para młoda wypuszcza kilka balonów, które symbolizują szczęście i dobre życzenia dla ich przyszłego małżeństwa.

Słowacja ma również swoje unikalne tradycje weselne

Na Słowacji, podobnie jak w Chorwacji, istnieje również tradycja noszenia korony. Panna młoda nosi specjalną koronę ozdobioną kwiatami i wstążkami, która symbolizuje jej czystość i dziewictwo. Ciekawym zwyczajem jest rzucanie słomą. Jest to zabawa, w której goście weselni rzucają na parę młodą wiązanki słomy. Symbolizuje to płodność, dobrobyt i ochronę przed złymi mocami. Para młoda musi zebrać słomę i trzymać ją pod materacem, aby przyniosła szczęście.

Po uroczystości ślubnej, kiedy para młoda opuszcza kościół lub miejsce ceremonii ślubnej, musi przejść przez specjalny „ludowy tor przeszkód”, gdzie goście próbują przeszkodzić im w przejściu. Jest to zabawny moment, pełen śmiechu i radości. Na słowackich weselach często spotyka się tortową fontannę. Jest to wielopiętrowy tort, który jest podświetlany i zdobiony sztucznym ogniem. Podczas odczytywania życzeń dla pary młodej tort zostaje rozświetlony, co tworzy niesamowity efekt wizualny.

Jak widać, każdy kraj posiada swoje własne tradycje związane z organizowaniem imprez ślubów i imprez weselnych. Można z nich czerpać, albo… tworzyć własne.

Branża kosmetyczna

Nutri beauty
Odpowiednio skomponowana dieta (zróżnicowana, bogata w warzywa, owoce i odpowiednie promocje białek, cukrów i tłuszczy) jest niezastąpiona dla prawidłowego rozwoju fizycznego, dobrego samopoczucia, oraz w utrzymaniu młodego, estetycznego wyglądu skóry. Niestety, często codzienny jadłospis przeciętnego człowieka odbiega od ideału i nie zaspokaja wszystkich potrzeb organizmu. Stosowanie odpowiednio dobranych suplementów diety (produktów, które są złożone z witamin, minerałów i innych substancji, traktowanych jako uzupełnienie normalnej żywności) pozwala na uzupełnienie ich braków, w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania i narażenia na stres oraz szkodliwego działania czynników środowiskowych.

Globalne podejście do starzenia powoduje, że estetolodzy coraz chętniej wspomagają procedury zabiegowe zaleceniami dotyczącymi diety, posługując się także suplementacją. Rynek nutrikosmetyków (suplementów diety) dynamicznie rozwija się od kilku lat, jednak, jak prognozują analitycy PMR, w latach 2017–2020 dynamika rynku suplementów diety w Polsce wzrośnie do około 8% rocznie. W przypadku skóry, włosów oraz paznokci włączenie nutrikosmetyków do diety ma na celu poprawienie ich kondycji, wspieranie procesów metabolicznych zachodzących w skórze oraz wzmocnienie jej odporności czy pomoc w przywróceniu odpowiedniego stopnia nawilżenia. Wśród najpopularniejszych składników wzmacniająco-regenerującym znajdziemy witaminy (C, A, E, H, grupa B, PP), składniki minerlane (Zn, Fe, Se, Ca), NNKT (omega-3), karotenoidy (likopen), flawonoidy (izoflawony sojowe), wyciągi roślinne np. ze skrzypu polnego czy pokrzywy, aminokwasy(L-cysteina czy L-metionina), drożdże, koenzym Q.

Natural, eco i vege beauty
Do końca XIX w. receptury kosmetyczne oparte były głównie o przetwory roślinne, jednak z czasem zaczęły być sukcesywnie zastępowane związkami otrzymywanymi na drodze syntezy. Argumentami przemawiającymi za słusznością stosowania w kosmetologii na szeroką skalę substancji syntetycznych było ich wybiórcze działanie i duża skuteczność. W połowie lat pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze sygnały ostrzegawcze, co do stosowania syntetycznych komponentów w kosmetykach. Powróciła wówczas moda na zioła i produkty otrzymywane w wyniku ich przetwórstwa. W estetologii kosmetologicznej natura i ekologia króluje od dawna, jednak wydaje się, że tzw. trend natural czy eco beauty w kolejnych latach nadal będzie ekspansywnie rozwijał się w branży. W pielęgnacji część estetologów bezwzględnie swój wzrok kieruje w kierunku zabiegów nieinwazyjnych opartych o naturalne, ekologiczne, a nawet wegańskie składniki aktywne.

Dlatego mówiąc o trendach w branży beauty, zdecydowanie warto wspomnieć o vege beauty – prężnie rozwijającym się w Polsce niszowym (jak dotychczas) obszarze, który staje się coraz bardziej popularny. Zdaniem wielu osób fenomen tego zjawiska wynika głównie z ciągle rosnącej świadomości społecznej tego, z jakich substancji korzystają wielkie koncerny kosmetyczne i jakich nadużyć się dopuszczają przy ich produkcji. Weganizm to coraz powszechniej preferowany styl życia eliminujący produkty pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia, łącznie z dbałością o ciało.

Producenci kosmetyków podchwycili ten nowy trend, czego efektem jest obecność na rynku pro-ekologicznych i pro-zwierzęcych wegańskich produktów (zarówno do pielęgnacji, jak i upiększania), które nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, ani niektórych roślinnych, pozyskiwanych w sposób przysparzający zwierzętom cierpienia albo stwarzających zagrożenie dla ekosystemu, składniki te nie mogą być również testowane na zwierzętach. Rynek kosmetyczny szybko odpowiedział na potrzeby wegan poprzez włączenie do swojej oferty specjalnych, pojedynczych produktów kosmetycznych a nawet całych linii detalicznych i profesjonalnych.

W estetologii medycznej natural beauty to trend polegający na dążeniu do uzyskania naturalnego efektu poprzez regularne mało inwazyjne zabiegi, np. z użyciem lasera frakcyjnego czy mezoterapii igłowej. Unika się także nienaturalnego efektu maski, nadmiernie uwydatnionych ust, policzków czy piersi.

Polski przemysł kosmetyczny stoi obecnie przed szansą dalszej, globalnej ekspansji.

Szczególnie obiecujące są rynki krajów Bliskiego Wschodu i państw azjatyckich. Jeśli chodzi o liczbę certyfikatów eksportowych umożliwiających wejście na nowy rynek, wystawianych przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, w 2016 r. pierwszą dziesiątkę otwierały dwa kraje azjatyckie – Wietnam i Korea Południowa. Na liście znalazły się też inne szybko rosnące rynki, jak Kuwejt, Maroko czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Podobnie jak w przypadku wielu innych produktów na szczególną uwagę eksporterów, zasługują Chiny. Według raportu Polityki Insight to właśnie ten kraj jest liderem wzrostu rynku kosmetyków w Azji ze względu na wzrost gospodarki i rozwijającą się klasę średnią, będącą naturalnym konsumentem produktów z tego sektora.

Wraz z nasycaniem się rynku europejskiego w kolejnych latach to właśnie takie rynki jak Chiny będą najistotniejszymi trampolinami wzrostu dla polskich producentów działających globalnie. Z drugiej
strony, pomimo nasycenia, udział polskiego eksportu do krajów europejskich wciąż rośnie – nie można więc ich ignorować. Firmy z Polski są w stanie powiększać sprzedaż w Unii, co jest mierzalnym przejawem coraz większej atrakcyjności polskich kosmetyków w oczach wymagających europejskich konsumentów.

Przesunięcie akcentów w polskim eksporcie ze Wschodu na Zachód, z krajów takich, jak Rosja czy Ukraina w stronę rozwiniętych państw Europy Zachodniej (Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec), świadczy o tym, że polski przemysł kosmetyczny szybko się uczy. Firmy z Polski są w stanie oferować konkurencyjne produkty nie tylko na stosunkowo łatwych rynkach, ale też tam, gdzie konkurencja jest niezwykle zacięta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *