Uroda i dbanie o nią to dla kobiet codzienna rutyna. Poświęcają jej wiele czasu i uwagi, i pomimo, że do pewnego stopnia pielęgnacja potrafi być przyjemnością i relaksować, to jednak wiele kobiet codzienną rutynę stara się traktować kompaktowo i kompleksowo. Mowa choćby o samej depilacji, która – oprócz troski o fryzurę – zdaje się pochłaniać najwięcej czasu. Jaka depilacja jest najlepsza? I czy lepiej wykonywać ją w domu, czy w salonie?
Najpopularniejsza, najszybsza, ale czy najlepsza?
Jedną z najbardziej popularnych metod depilacji – która przyszła do nas z „Zachodu” – jest oczywiście depilacja maszynką do golenia. W porównaniu do innych form depilacji zabiera zdecydowanie najmniej czasu i jest najtańsza (pozornie), jednak trudno mówić o tym, żeby jej efekty zadowalały kobiety na dłuższą metę.
Depilacje maszynką do golenia – często tę podkradaną mężowi – wykonuje się tylko w domu. Mimo szybkiego efektu w „miarę” gładkich nóg, nie można się spodziewać, że utrzyma się on dłużej niż maksymalnie 2 dni. Na dodatek musimy stawić czoła licznym podrażnieniem, skaleczeniom, a także wrastającym włoskom.
Ale słodko! – czyli cukier na nogi
Cukrowanie jest jedną z nowszych dla europejek metod. Choć kobiety Wschodu znają i praktykują ją od wieków. Specjalna cukrowa mikstura – którą przyrządzić można również domowym sposobem – nakładana jest na ciało pod włos, a potem zrywana wraz z nim. Podjęcie się cukrowania w domowym zaciszu często dla wielu kobiet kończy się rozczarowaniem. W najlepszym wypadku klei nam się całe ciało, w najgorszym występują miejscowe poparzenia. Dlatego, aby w pełni cieszyć się rezultatami zabiegu najlepiej wybrać jest się na niego do kosmetyczki.
Zabiegi depilacji pastą cukrową i woskiem można zrobić w Salonie Świat Wosku www.swiatwosku.pl (depilacja Depileve, Film wax, depilacja paskowa i bezpaskowa).
Ceny cukrowania nie są wiele wyższe od zwykłego woskowania, jednak w miarę systematycznych zabiegów włosy pojawiają się na ciele coraz rzadziej i są coraz bardziej delikatne. Wiele kobiet traktuje cukrowanie również jako doskonałą metodę na peeling. Cukier jest zalecany również w przypadku kobiet z wrażliwą skórą.
Permanentna depilacja – czy warto inwestować w laser?
Jest oczywiście również laser, który (przynajmniej w teorii) powinien po paru zabiegach usuwać owłosienie na stałe. Jak wiele kobiet zapewne się przekonało, ta teoria daleka jest od rzeczywistości. Skuteczność lasera – a więc permanentne efekty – zależą bowiem od jego rodzaju. Zanim podejmiesz się zabiegów, sprawdź opinie na temat salonu, popytaj znajomych i wybierz takie, które cieszą się najlepszymi opiniami. Alternatywą dla depilacji laserowej w salonie, są urządzenia do depilacji laserowej w domu. Są jednak zbyt krótko na rynku, aby móc mówić o ich skuteczności.
Branża kosmetyczna
Według danych GUS z 2016 r., kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych jak Meksyk, Indonezja czy Australia.
Zdecydowanie najważniejszy dla krajowych firm jest jednak rynek wewnętrzny Unii Europejskiej. W latach 2004-2016 dodatni bilans Polski w handlu kosmetykami w Unii wzrósł prawie dziewięciokrotnie – z 231 mln do 2,04 mld zł – co wzmocniło sektor i miało korzystny wpływ na całą polską gospodarkę.
Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.
Przytoczone dane obejmują eksport kosmetyków wytwarzanych w Polsce zarówno przez firmy z polskim kapitałem jak i firmy międzynarodowe.
Między 2008 a 2016 r. udział eksportu kosmetyków z Polski do Rosji zmniejszył się z 18,5 proc. do 11 proc.
Udział eksportu na Ukrainę również zmalał, z ponad 8 proc. do 3 proc. Na zmiany te wpłynęła m.in. niestabilna sytuacja polityczna i sankcje gospodarcze. Największy wzrost udziału w eksporcie kosmetyków z Polski, z 8 proc. do 13 proc., odnotowały Niemcy.
Global anti-aging Z tego też powodu, tak prężnie rozwijały i nadal rozwijają się przeciwstarzeniowe, stosowane subdyscypliny nauki (np. nieformalne specjalności w medycynie i kosmetologii – medycyna przeciwstarzeniowa i kosmetologia przeciwstarzeniowa), które stawiają sobie podobny cel, jednak realizują go w odmienny sposób. Wysiłki kosmetologów oraz lekarzy medycyny estetycznej skierowane na walkę właśnie z tym procesem, skutkują coraz to nowszymi zabiegami przeciwstarzeniowymi.
Pomimo, iż określenia „medycyna anti-aging” czy „kosmetologia anti-aging” powszechnie funkcjonują od dawna, wydaje się, że jak dotychczas, nie były one w pełni rozumiane, wykorzystywane i nie oddawały wielokierunkowego działania tych subdyscyplin. Przez większość ludzi (zarówno usługodawców, jak i usługobiorców) kojarzone były wyłącznie z zabiegami estetycznymi, które za pomocą różnorodnych metod – odpowiednio medycznych i paramedycznych, pozwalają dłużej zachować zdrowy i młody wygląd. Mimo, że w zabiegach tych wykorzystuje się substancje oraz czynniki fizykalne, które z jednej strony stymulują procesy regeneracyjne i przez to „odmładzają” ciało, z drugiej neutralizują czynniki przyspieszające starzenie się organizmu, najczęściej nie działają one przyczynowo, zwalczają jedynie nieestetyczne objawy tego procesu. Należy jednak pamiętać, że anti-aging to także, a może przede wszystkim, prewencja, czyli zapobieganie procesowi starzenia w jedyny prawdziwie skuteczny sposób – za pomocą zmiany nawyków związanych ze stylem życia, unikania zagrożeń środowiskowych i odpowiedniej opieki zdrowotnej.
Od jakiegoś czasu gabinety medycyny estetycznej oraz gabinety kosmetologiczne zaczynają wykorzystywać swój potencjał, wynikający z wielokierunkowej znajomości funkcjonowania ludzkiego organizmu, do podejmowania działań prowadzących do polepszenia jakości życia klientów/pacjentów poprzez zapewnienie im zachowania estetyki ciała aż do późnej starości. Osiągają to właśnie dzięki wczesnej profilaktyce patologii skórnych związanych z wiekiem oraz pielęgnacji zdrowia przez zmianę nawyków już od młodego wieku. Dlatego też można mówić o pewnym trendzie w branży beauty, polegającym na nowym, szerszym podejściu do walki ze starzeniem, tzw. global anti-aging, czyli wprowadzaniu do terapii przeciwstarzeniowych elementów edukacji zdrowotnej i profilaktyki.
W praktyce oznacza to konsultacje nie ograniczające się jedynie do oceny klienta/pacjenta przed zabiegiem estetycznym, ale obejmujące także bardzo szczegółową ocenę dotychczasowych nawyków związanych ze stylem życia oraz określenie potencjału zdrowotnego danej osoby wraz ze zdiagnozowaniem zagrożeń i szans, które można odpowiednio wcześnie ograniczać lub rozwijać. Pakiety global anti-aging obejmują też konsultacje z innymi specjalistami, jak dietetyk, trener personalny czy psycholog.
Healthy aging Niewątpliwie trendem, który od wielu lat rozwija się na całym świecie jest tzw. healthy aging. Od jakiegoś czasu określenie to funkcjonuje również w Polsce obejmując głównie problematykę zdrowia i chorób osób starszych a filozofia healthy aging zaczyna być także widoczna w branży beauty. Wiele organizacji propagujących tą filozofię, zdrowe starzenie określa jako proces optymalizacji możliwości poprawy i zachowania zdrowia, czyli fizycznego, społecznego i psychicznego dobrostanu oraz niezależności seniorów, przyczyniając się do poprawy jakości ich życia. Dlatego zarówno na świecie, jak i w Polsce, healthy aging rozpatruje się głównie w odniesieniu do osób po 60., a nawet już 50. r.ż.
Zainteresowanie zwiększeniem potencjału zdrowotnego seniorów wynika z regularnie napływających informacji o niekorzystnych danych demograficznych – niskim współczynniku dzietności oraz rosnącej średniej długość życia i coraz liczniejszej populacji osób powyżej 65. r.ż. Według WHO w Regionie Europejskim odsetek osób w wieku 65 lat ma wzrosnąć z 14% w 2010 do 25% w 2050 r. Dlatego Europa promuje zdrowe starzenie poprzez szereg strategii i planów działania, np. poprawę opieki zdrowotnej nad seniorami, zwiększenie ich aktywności zawodowej i społecznej. Ma to na celu zapobieganie skutkom chorób związanych z wiekiem, wykluczeniu społecznemu seniorów a także minimalizowaniu obciążeń związanych z ich niepełnosprawnością. W branży beauty są to działania dotyczące poprawy jakości życia seniorów poprzez umieszczenie w ofercie specjalistycznych pakietów zabiegowych dla seniorów, obejmujących medyczne zabiegi estetyczne, zabiegi estetyczno-zachowawcze z obszaru szeroko rozumianej kosmetologii oraz podologii czy trychologii osób starszych.