Drużyna pod wodzą Nassera Al-Attiyah i Klary Andersson zakończyła trudny i wymagający drugi sezon wyścigów Extreme E cennym zwycięstwem. Ostatni etap, Energy X Prix, odbył się w urugwajskim Punta del Este w ostatni weekend listopada. Zespół w finale uzyskał czas 10:26.537. Dzięki tej wygranej, zakończył zmagania w ogólnej klasyfikacji punktowej na szóstej pozycji.

Kierowcy ekipy ABT CUPRA XE, Nasser Al-Attiyah i Klara Andersson, w świetnym tempie prowadzili przez cały finałowy weekend zawodów Energy X Prix w Urugwaju. Ustanowili najlepsze czasy w wyścigach kwalifikacyjnych, a w finałowej rozgrywce jako pierwsi dotarli do mety. To pozwoliło im na zdobycie nagrody Energy X Prix podczas ostatniego etapu wyścigu Extreme E w tym sezonie.

Punta del Este – wymagający teren zawodów Extreme E

Teren, na którym rozgrywano ostatni etap zmagań, czyli miejscowość Punta del Este, charakteryzuje się bardzo trudnymi warunkami – jest suchy, niezwykle wietrzny i pełen wszechobecnego kurzu. Start w wyścigu o tak niesprzyjających okolicznościach okazał się kluczowy – Nasser Al-Attiyah do maksimum wykorzystał wyjątkowe osiągi i potencjał w pełni elektrycznego terenowego modelu CUPRA Tavascan XE. Po dwóch okrążeniach jazdy po szutrowym torze dotarł do strefy zmiany z 3,3-sekundową przewagą. Klara Andersson w połowie pierwszego okrążenia zwiększyła ją do pięciu sekund, a na metę dotarła o 3,42 sekundy szybciej przed pozostałymi ekipami.

– To mój pierwszy pełny weekend wyścigowy z zespołem ABT CUPRA XE. Zdobycie najwyższego miejsca na podium z tą drużyną jest wspaniałym uczuciem. Przez cały weekend utrzymywaliśmy wysokie tempo, a prędkość i osiągi pojazdu CUPRA Tavascan XE pozwoliły mi cieszyć się jazdą w finale. Czułam, że było idealnie. Nie mogłabym wygrać bez Nassera, jak również wsparcia całego zespołu CUPRY – stwierdziła Klara Andersson.

Pierwsze zwycięstwo w sezonie pozwoliło ekipie ABT CUPRA XE na zajęcie szóstego miejsca w ogólnej klasyfikacji punktowej. Zespół w poprzedniej rundzie w Chile, również uzyskał miejsce na podium. Zwycięstwo w wyścigu okazało się kwestią czasu. Tym bardziej jest ono cenne, ponieważ w najlepszy możliwy sposób wieńczy wyczerpujący i niezwykle wymagający sezon.

– Wystartowaliśmy w pełni skoncentrowani, a pierwsze dwa okrążenia były naprawdę niesamowite. Nie było łatwo, ale dzięki Klarze i zespołowi CUPRA uzyskaliśmy niesamowity wynik w ten weekend i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Czekaliśmy na to zwycięstwo przez cały sezon. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy wspierali nas przez cały rok. Od początku sezonu dawaliśmy z siebie wszystko. To zwycięstwo dedykujemy naszym fanom – podsumował całoroczne zmagania Nasser Al-Attiyah.

Branża kosmetyczna

Tricho beauty
Postęp nauki i techniki, wprowadzanie nowych technologii, zmiany społeczno-kulturowe i demograficzne wywołały w ostatnim czasie zjawisko zainteresowania kondycją i wyglądem włosów oraz skóry głowy, wyrażające się w zmianie dotychczasowych kwalifikacji przedstawicieli różnych zawodów przez przyuczenie się do wykonywania procedur trychoterapeutycznych. W ten sposób rozwinęła się trychologiaktórą można zdefiniować, jako interdyscyplinarną dziedzinę nauki, której przedmiotem badania są włosy i skóra owłosiona głowy, utrzymywanie, przywracanie lub kreowanie ich zdrowia i urody za pomocą metod medycznych (leczenia) i paramedycznych (pielęgnacji).

Trychologia szczególnie silnie rozwija się w kierunku zachowawczych metod trychoterapeutycznych, praktykowanych przez nie-lekarzy. Wiele szkół wyższych uruchomiło specjalności o profilu trychologicznym, które zaopatrują studentów w kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu trychologa kosmetologicznego. Różne instytucje związane w Polsce z trychologią organizują kongresy i konferencje, które z są miejscem wymiany myśli i doświadczeń środowisk trychologicznych.

Wydaje się, że trend trycho beauty nadal będzie się silnie rozwijał, korzystając zarówno z nowoczesnych technologii, jak i tych naturalnych, nieinwazyjnych w połączeniu ze zmianą nawyków związanych ze stylem życia.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł1. Oznacza to, że Polska jest szóstym rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat (WYKRES 2). Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł w tym okresie aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. urosła z 9,0 do 16 mld.

Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska w ujęciu realnym (w cenach stałych) rosła najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Według danych GUS z 2016 r., kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych jak Meksyk, Indonezja czy Australia.

Zdecydowanie najważniejszy dla krajowych firm jest jednak rynek wewnętrzny Unii Europejskiej. W latach 2004-2016 dodatni bilans Polski w handlu kosmetykami w Unii wzrósł prawie dziewięciokrotnie – z 231 mln do 2,04 mld zł – co wzmocniło sektor i miało korzystny wpływ na całą polską gospodarkę.

Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.

Przytoczone dane obejmują eksport kosmetyków wytwarzanych w Polsce zarówno przez firmy z polskim kapitałem jak i firmy międzynarodowe.

Między 2008 a 2016 r. udział eksportu kosmetyków z Polski do Rosji zmniejszył się z 18,5 proc. do 11 proc.

Udział eksportu na Ukrainę również zmalał, z ponad 8 proc. do 3 proc. Na zmiany te wpłynęła m.in.
niestabilna sytuacja polityczna i sankcje gospodarcze. Największy wzrost udziału w eksporcie kosmetyków z Polski, z 8 proc. do 13 proc., odnotowały Niemcy.

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *