Drobne monety, ryż, a może konfetti? Są różne metody przywitania pary młodej, gdy ta będzie wychodzić po uroczystości kościelnej do swoich gości. To, czym będą sypać zaproszone osoby, ma swoją symbolikę w kulturze. Tradycja to jedno a nowe nawyki Polaków to zupełnie coś innego. Podpowiadamy, jakie są obecnie trendy zgodne z eko myślą i czym rzucać na ślubie, by było ekologicznie, ale i zgodnie z tradycją.

Z raportu „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” wynika, że 81 procent społeczeństwa ocenia swoją postawę ekologiczną dobrze lub raczej dobrze. Coraz chętniej wekujemy lub mrozimy żywność – robi to co piąta osoba, a niezjedzone dania modyfikujemy, by móc spożyć je na następny dzień – takiej odpowiedzi udzieliło ponad 60 procent osób.

Eko śluby coraz bardziej na topie

Nie dziwi fakt, że ekologia wkroczyła także do branży ślubnej. Młodzi coraz chętniej wybierają rozwiązania przyjazne środowisku naturalnemu.

– Na przestrzeni lat branża ślubna w Polsce zmieniła się, a wszystko za sprawą nowych konsumentów, którzy mają zupełnie inne wymagania niż ich rodzice. Obecnie obserwujemy silne trendy prozdrowotne, co przekłada się na rodzaj serwowanych dań. Równie silny jest trend zero waste, czyli niemarnowanie jedzenia i nie tylko. Młodzi chętnie wybierają metalowe rurki do napojów, kosztem papierowych czy plastikowych, a wszystko po to, by móc je ponownie wykorzystać. Zmieniła się także oprawa ślubna – pary rezygnują z plastiku, a zamiast jednorazowych ozdób w kościele czy na stołach, wybierają naturalne, kolorowe kwiaty – mówi Joanna Hoc-Kopiej, z Dworu Korona Karkonoszy.

Polacy starają się kultywować tradycję, ale także iść z duchem czasu. Czym w takim razie rzucać na ślubie?

Wybieraj to, co naturalne

Wyjście pary młodej z kościoła to bardzo uroczysty i podniosły moment. Na nowożeńców czekają rodzice, znajomi, przyjaciele i rodzina. Wiele osób zastanawia się, jak przywitać młodych i co jest teraz na topie.

Rzucanie czymś na ślubie jest tradycyjnym zwyczajem, który ma symbolizować szczęście, płodność i dobre życzenia dla nowożeńców. Jednak niektóre tradycyjne przedmioty rzucane na ślubie, takie jak konfetti, mogą być szkodliwe dla środowiska. Jakie alternatywne rozwiązania wybrać? Podpowiadamy.

  • Płatki kwiatów – są one naturalne, biodegradowalne i nie szkodzą środowisku. Goście pokochali ten sposób witania młodych. Warto wybrać różne kolory kwiatów, by dodać uroczystości barw. Do rzucania świetnie sprawdzą się np. róże. Płatki kwiatów mają jednak jeden minus: trudno nad nimi zapanować, gdy wieje silny wiatr.
  • Suszone zioła – coraz częściej goście wybierają suszone zioła takie, jak lawenda czy mięta, a także rozmaryn. Te nie tylko pięknie pachną, ale są także biodegradowalne i naturalne.
  • Banery z tkaniny – coraz częściej goście tworzą banery z tkaniny, które układają się w jeden długi łańcuch. Młodzi muszą przejść pod konstrukcją. Taka kolorowa „brama” świetnie prezentuje się na zdjęciach i jest w pełni ekologiczna.
  • Bańki mydlane – od pewnego czasu w Polsce są bardzo popularne bańki mydlane. A gdyby tak przywitać młodych właśnie za pomocą kolorowych, wodnych kulek? W tym celu można wynająć profesjonalną maszynę lub każdemu z gości wręczyć bańki. Czy są jakieś minusy takiego rozwiązania? Zbyt duża liczba mokrych baniek może zniszczyć fryzurę lub makijaż.
  • Naturalne konfetti – niektóre pary nie chcą rezygnować z konfetti, w związku z tym wybierają takie, wykonane z papieru z recyclingu.

– Warto zauważyć, że wybór ekologicznych opcji na ślub może być również inspiracją dla innych i pokazem, jak łatwo można dbać o środowisko podczas różnych wydarzeń. Zamiast generować nadmiar odpadów, można uczynić ten wyjątkowy dzień bardziej przyjaznym dla planety, a jednocześnie pełnym magii i radości dla nowożeńców i ich gości. – podsumowuje ekspertka z Dwór Korona Karkonoszy.

Branża kosmetyczna

Natural, eco i vege beauty
Do końca XIX w. receptury kosmetyczne oparte były głównie o przetwory roślinne, jednak z czasem zaczęły być sukcesywnie zastępowane związkami otrzymywanymi na drodze syntezy. Argumentami przemawiającymi za słusznością stosowania w kosmetologii na szeroką skalę substancji syntetycznych było ich wybiórcze działanie i duża skuteczność. W połowie lat pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze sygnały ostrzegawcze, co do stosowania syntetycznych komponentów w kosmetykach. Powróciła wówczas moda na zioła i produkty otrzymywane w wyniku ich przetwórstwa. W estetologii kosmetologicznej natura i ekologia króluje od dawna, jednak wydaje się, że tzw. trend natural czy eco beauty w kolejnych latach nadal będzie ekspansywnie rozwijał się w branży. W pielęgnacji część estetologów bezwzględnie swój wzrok kieruje w kierunku zabiegów nieinwazyjnych opartych o naturalne, ekologiczne, a nawet wegańskie składniki aktywne.

Dlatego mówiąc o trendach w branży beauty, zdecydowanie warto wspomnieć o vege beauty – prężnie rozwijającym się w Polsce niszowym (jak dotychczas) obszarze, który staje się coraz bardziej popularny. Zdaniem wielu osób fenomen tego zjawiska wynika głównie z ciągle rosnącej świadomości społecznej tego, z jakich substancji korzystają wielkie koncerny kosmetyczne i jakich nadużyć się dopuszczają przy ich produkcji. Weganizm to coraz powszechniej preferowany styl życia eliminujący produkty pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia, łącznie z dbałością o ciało.

Producenci kosmetyków podchwycili ten nowy trend, czego efektem jest obecność na rynku pro-ekologicznych i pro-zwierzęcych wegańskich produktów (zarówno do pielęgnacji, jak i upiększania), które nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, ani niektórych roślinnych, pozyskiwanych w sposób przysparzający zwierzętom cierpienia albo stwarzających zagrożenie dla ekosystemu, składniki te nie mogą być również testowane na zwierzętach. Rynek kosmetyczny szybko odpowiedział na potrzeby wegan poprzez włączenie do swojej oferty specjalnych, pojedynczych produktów kosmetycznych a nawet całych linii detalicznych i profesjonalnych.

W estetologii medycznej natural beauty to trend polegający na dążeniu do uzyskania naturalnego efektu poprzez regularne mało inwazyjne zabiegi, np. z użyciem lasera frakcyjnego czy mezoterapii igłowej. Unika się także nienaturalnego efektu maski, nadmiernie uwydatnionych ust, policzków czy piersi.

Global anti-aging
Z tego też powodu, tak prężnie rozwijały i nadal rozwijają się przeciwstarzeniowe, stosowane subdyscypliny nauki (np. nieformalne specjalności w medycynie i kosmetologii – medycyna przeciwstarzeniowa i kosmetologia przeciwstarzeniowa), które stawiają sobie podobny cel, jednak realizują go w odmienny sposób. Wysiłki kosmetologów oraz lekarzy medycyny estetycznej skierowane na walkę właśnie z tym procesem, skutkują coraz to nowszymi zabiegami przeciwstarzeniowymi.

Pomimo, iż określenia „medycyna anti-aging” czy „kosmetologia anti-aging” powszechnie funkcjonują od dawna, wydaje się, że jak dotychczas, nie były one w pełni rozumiane, wykorzystywane i nie oddawały wielokierunkowego działania tych subdyscyplin. Przez większość ludzi (zarówno usługodawców, jak i usługobiorców) kojarzone były wyłącznie z zabiegami estetycznymi, które za pomocą różnorodnych metod – odpowiednio medycznych i paramedycznych, pozwalają dłużej zachować zdrowy i młody wygląd. Mimo, że w zabiegach tych wykorzystuje się substancje oraz czynniki fizykalne, które z jednej strony stymulują procesy regeneracyjne i przez to „odmładzają” ciało, z drugiej neutralizują czynniki przyspieszające starzenie się organizmu, najczęściej nie działają one przyczynowo, zwalczają jedynie nieestetyczne objawy tego procesu. Należy jednak pamiętać, że anti-aging to także, a może przede wszystkim, prewencja, czyli zapobieganie procesowi starzenia w jedyny prawdziwie skuteczny sposób – za pomocą zmiany nawyków związanych ze stylem życia, unikania zagrożeń środowiskowych i odpowiedniej opieki zdrowotnej.

Od jakiegoś czasu gabinety medycyny estetycznej oraz gabinety kosmetologiczne zaczynają wykorzystywać swój potencjał, wynikający z wielokierunkowej znajomości funkcjonowania ludzkiego organizmu, do podejmowania działań prowadzących do polepszenia jakości życia klientów/pacjentów poprzez zapewnienie im zachowania estetyki ciała aż do późnej starości. Osiągają to właśnie dzięki wczesnej profilaktyce patologii skórnych związanych z wiekiem oraz pielęgnacji zdrowia przez zmianę nawyków już od młodego wieku. Dlatego też można mówić o pewnym trendzie w branży beauty, polegającym na nowym, szerszym podejściu do walki ze starzeniem, tzw. global anti-aging, czyli wprowadzaniu do terapii przeciwstarzeniowych elementów edukacji zdrowotnej i profilaktyki.

W praktyce oznacza to konsultacje nie ograniczające się jedynie do oceny klienta/pacjenta przed zabiegiem estetycznym, ale obejmujące także bardzo szczegółową ocenę dotychczasowych nawyków związanych ze stylem życia oraz określenie potencjału zdrowotnego danej osoby wraz ze zdiagnozowaniem zagrożeń i szans, które można odpowiednio wcześnie ograniczać lub rozwijać. Pakiety global anti-aging obejmują też konsultacje z innymi specjalistami, jak dietetyk, trener personalny czy psycholog.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł1. Oznacza to, że Polska jest szóstym rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat (WYKRES 2). Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł w tym okresie aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. urosła z 9,0 do 16 mld.

Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska w ujęciu realnym (w cenach stałych) rosła najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *