Drobne monety, ryż, a może konfetti? Są różne metody przywitania pary młodej, gdy ta będzie wychodzić po uroczystości kościelnej do swoich gości. To, czym będą sypać zaproszone osoby, ma swoją symbolikę w kulturze. Tradycja to jedno a nowe nawyki Polaków to zupełnie coś innego. Podpowiadamy, jakie są obecnie trendy zgodne z eko myślą i czym rzucać na ślubie, by było ekologicznie, ale i zgodnie z tradycją.

Z raportu „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” wynika, że 81 procent społeczeństwa ocenia swoją postawę ekologiczną dobrze lub raczej dobrze. Coraz chętniej wekujemy lub mrozimy żywność – robi to co piąta osoba, a niezjedzone dania modyfikujemy, by móc spożyć je na następny dzień – takiej odpowiedzi udzieliło ponad 60 procent osób.

Eko śluby coraz bardziej na topie

Nie dziwi fakt, że ekologia wkroczyła także do branży ślubnej. Młodzi coraz chętniej wybierają rozwiązania przyjazne środowisku naturalnemu.

– Na przestrzeni lat branża ślubna w Polsce zmieniła się, a wszystko za sprawą nowych konsumentów, którzy mają zupełnie inne wymagania niż ich rodzice. Obecnie obserwujemy silne trendy prozdrowotne, co przekłada się na rodzaj serwowanych dań. Równie silny jest trend zero waste, czyli niemarnowanie jedzenia i nie tylko. Młodzi chętnie wybierają metalowe rurki do napojów, kosztem papierowych czy plastikowych, a wszystko po to, by móc je ponownie wykorzystać. Zmieniła się także oprawa ślubna – pary rezygnują z plastiku, a zamiast jednorazowych ozdób w kościele czy na stołach, wybierają naturalne, kolorowe kwiaty – mówi Joanna Hoc-Kopiej, z Dworu Korona Karkonoszy.

Polacy starają się kultywować tradycję, ale także iść z duchem czasu. Czym w takim razie rzucać na ślubie?

Wybieraj to, co naturalne

Wyjście pary młodej z kościoła to bardzo uroczysty i podniosły moment. Na nowożeńców czekają rodzice, znajomi, przyjaciele i rodzina. Wiele osób zastanawia się, jak przywitać młodych i co jest teraz na topie.

Rzucanie czymś na ślubie jest tradycyjnym zwyczajem, który ma symbolizować szczęście, płodność i dobre życzenia dla nowożeńców. Jednak niektóre tradycyjne przedmioty rzucane na ślubie, takie jak konfetti, mogą być szkodliwe dla środowiska. Jakie alternatywne rozwiązania wybrać? Podpowiadamy.

  • Płatki kwiatów – są one naturalne, biodegradowalne i nie szkodzą środowisku. Goście pokochali ten sposób witania młodych. Warto wybrać różne kolory kwiatów, by dodać uroczystości barw. Do rzucania świetnie sprawdzą się np. róże. Płatki kwiatów mają jednak jeden minus: trudno nad nimi zapanować, gdy wieje silny wiatr.
  • Suszone zioła – coraz częściej goście wybierają suszone zioła takie, jak lawenda czy mięta, a także rozmaryn. Te nie tylko pięknie pachną, ale są także biodegradowalne i naturalne.
  • Banery z tkaniny – coraz częściej goście tworzą banery z tkaniny, które układają się w jeden długi łańcuch. Młodzi muszą przejść pod konstrukcją. Taka kolorowa „brama” świetnie prezentuje się na zdjęciach i jest w pełni ekologiczna.
  • Bańki mydlane – od pewnego czasu w Polsce są bardzo popularne bańki mydlane. A gdyby tak przywitać młodych właśnie za pomocą kolorowych, wodnych kulek? W tym celu można wynająć profesjonalną maszynę lub każdemu z gości wręczyć bańki. Czy są jakieś minusy takiego rozwiązania? Zbyt duża liczba mokrych baniek może zniszczyć fryzurę lub makijaż.
  • Naturalne konfetti – niektóre pary nie chcą rezygnować z konfetti, w związku z tym wybierają takie, wykonane z papieru z recyclingu.

– Warto zauważyć, że wybór ekologicznych opcji na ślub może być również inspiracją dla innych i pokazem, jak łatwo można dbać o środowisko podczas różnych wydarzeń. Zamiast generować nadmiar odpadów, można uczynić ten wyjątkowy dzień bardziej przyjaznym dla planety, a jednocześnie pełnym magii i radości dla nowożeńców i ich gości. – podsumowuje ekspertka z Dwór Korona Karkonoszy.

Branża kosmetyczna

W większości salonów kosmetycznych czeka na nas długa lista zabiegów, z których części nie jesteśmy w stanie rozszyfrować po nazwie, co właściwie będzie wykonywane na naszej skórze. Kto pyta nie błądzi, więc warto zapytać kosmetyczkę, co to za zabiegi i jakie dają rezultaty. Przy wielu z nich musimy jednak pamiętać o ewentualnych przeciwwskazaniach, które mogą wykluczyć nas z możliwości ich wykonania. Jednak spokojnie, nawet do zwykłego masażu twarzy można znaleźć wiele powikłań, jednak wiele z nich ma charakter czasowy i prędzej czy później zwykle możemy skorzystać z tego, co nas szczególnie zainteresowało.

W większości salonów kosmetycznych najczęściej wykonuje się henny brwi, manicure, pedicure czy depilację. O kwestii twarzy wiele osób zapomina lub decyduje się na jeden zabieg od czasu do czasu. Jednak jeśli chcemy wymiernych i co najważniejsze trwałych efektów, to zwykle niezbędna jest seria.

Jeśli chodzi o zabiegi na twarz to sięgamy po oczyszczanie manualne, peeling kawitacyjny, peelingi chemiczne - przede wszystkim zabiegi z wykorzystaniem kwasów, ale również wybierana jest mikrodermabrazja i mezoterapia igłowa. Każdy z tych zabiegów ma swoje wyjątkowe działanie, wskazania, przeciwwskazania, oraz odpowiednie zalecenia. Jeśli będziemy się do nich stosować z pewnością uzyskamy zadowalający efekt, a nasza skóra będzie promienna.

Według danych GUS z 2016 r., kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych jak Meksyk, Indonezja czy Australia.

Zdecydowanie najważniejszy dla krajowych firm jest jednak rynek wewnętrzny Unii Europejskiej. W latach 2004-2016 dodatni bilans Polski w handlu kosmetykami w Unii wzrósł prawie dziewięciokrotnie – z 231 mln do 2,04 mld zł – co wzmocniło sektor i miało korzystny wpływ na całą polską gospodarkę.

Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.

Przytoczone dane obejmują eksport kosmetyków wytwarzanych w Polsce zarówno przez firmy z polskim kapitałem jak i firmy międzynarodowe.

Między 2008 a 2016 r. udział eksportu kosmetyków z Polski do Rosji zmniejszył się z 18,5 proc. do 11 proc.

Udział eksportu na Ukrainę również zmalał, z ponad 8 proc. do 3 proc. Na zmiany te wpłynęła m.in.
niestabilna sytuacja polityczna i sankcje gospodarcze. Największy wzrost udziału w eksporcie kosmetyków z Polski, z 8 proc. do 13 proc., odnotowały Niemcy.

Polski przemysł kosmetyczny stoi obecnie przed szansą dalszej, globalnej ekspansji.

Szczególnie obiecujące są rynki krajów Bliskiego Wschodu i państw azjatyckich. Jeśli chodzi o liczbę certyfikatów eksportowych umożliwiających wejście na nowy rynek, wystawianych przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, w 2016 r. pierwszą dziesiątkę otwierały dwa kraje azjatyckie – Wietnam i Korea Południowa. Na liście znalazły się też inne szybko rosnące rynki, jak Kuwejt, Maroko czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Podobnie jak w przypadku wielu innych produktów na szczególną uwagę eksporterów, zasługują Chiny. Według raportu Polityki Insight to właśnie ten kraj jest liderem wzrostu rynku kosmetyków w Azji ze względu na wzrost gospodarki i rozwijającą się klasę średnią, będącą naturalnym konsumentem produktów z tego sektora.

Wraz z nasycaniem się rynku europejskiego w kolejnych latach to właśnie takie rynki jak Chiny będą najistotniejszymi trampolinami wzrostu dla polskich producentów działających globalnie. Z drugiej
strony, pomimo nasycenia, udział polskiego eksportu do krajów europejskich wciąż rośnie – nie można więc ich ignorować. Firmy z Polski są w stanie powiększać sprzedaż w Unii, co jest mierzalnym przejawem coraz większej atrakcyjności polskich kosmetyków w oczach wymagających europejskich konsumentów.

Przesunięcie akcentów w polskim eksporcie ze Wschodu na Zachód, z krajów takich, jak Rosja czy Ukraina w stronę rozwiniętych państw Europy Zachodniej (Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec), świadczy o tym, że polski przemysł kosmetyczny szybko się uczy. Firmy z Polski są w stanie oferować konkurencyjne produkty nie tylko na stosunkowo łatwych rynkach, ale też tam, gdzie konkurencja jest niezwykle zacięta.

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *