Jedna trzecia Polaków rozważa organizację tańszego wesela – wynika z najnowszych badań BIG InfoMonitor. Ma to związek z podwyżkami cen produktów i usług, a także nowymi nawykami konsumentów. Młode pary coraz częściej poszukują alternatywy dla poprawin. I nie chodzi jedynie o koszty. Nowożeńcy chcą wyróżnić się i zapewnić ciekawe wydarzenie po weselu, które będzie wyjątkowe i nieszablonowe. Na co stawiają?

W Polsce każdego roku zawieranych jest ok. 170 tysięcy związków małżeńskich. Wiele par marzy o ślubie i bajkowym weselu. I choć wiele się mówi o tym, że inflacja powoduje redukcję wydatków na przyjemności, to nadal znacząca część społeczeństwa wydaje nawet 400 tysięcy złotych na organizację wymarzonej imprezy weselnej. Narzeczeni nie odchodzą od wesela, ale coraz częściej rezygnują z poprawin. A jakie są alternatywy takiej imprezy?  

Impreza tematyczna niczym z filmu 

Młodzi coraz chętniej organizują imprezy tematyczne zamiast tradycyjnych poprawin. W tym celu wynajmują specjalne powierzchnie do organizacji wydarzenia, a także zapewniają dodatkowe atrakcje w postaci fotobudki czy… tancerzy.

 – Nie wszyscy lubią poprawiny. Obserwujemy trend, że coraz popularniejsze są imprezy tematyczne. Te rozpoczynają się dzień po weselu w późnych godzinach popołudniowych i trwają do rana. Młoda para może zregenerować siły po ślubie, a następnie świetnie bawić się w gronie bliskich. Polacy kochają Wielkiego Gatsbiego w związku z tym organizujemy wiele imprez właśnie w takim stylu. Na przyjęciu pojawiają się szampan czy konfetti. Panowie noszą smokingi, zaś panie eleganckie stroje. Znanym motywem jest także Alicja w Krainie Czarów. Wówczas sala weselna zamienia się w kolorowy ogród, a goście wypożyczają stroje i peruki związane z tym popularnym motywem – mówi Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.

Być może koszt organizacji imprezy tematycznej jest na podobnym poziomie, co cena, jaką młodzi muszą zapłacić za poprawiny, ale przebierany dancing na pewno na długo pozostanie w pamięci gości. A jak jeszcze młodzi spędzają „poprawiny”?

Spotkanie przy ognisku

Eleganckie stroje, podniosła atmosfera… To wszystko może być męczące. Część par młodych wybiera ognisko w zastępstwie formalnych poprawin.

 – Ten trend rzeczywiście jest zauważalny. Jeśli młodzi robią wesele w górach, gdzie mają dostęp do pięknych terenów – wówczas ognisko jest kuszącym pomysłem. Organizacja tego typu imprezy może być szczególnie atrakcyjna dla par, które cenią bliskość natury, przytulną atmosferę i możliwość zacieśnienia więzów z przyjaciółmi oraz rodziną – dodaje ekspert z Dworu Korona Karkonoszy.

Alternatywą dla ogniska jest organizacja grilla. Jakie jeszcze aktywności wybierają młodzi kosztem poprawin?

Ekstremalne poprawiny

Rajd a może ekstremalny spływ pontonem – czy takie atrakcje są odpowiednie na poprawiny? Ekspertka dodaje, że wiele par organizuje dwu lub nawet trzydniowe wesela, które składają się z kilku mniejszych eventów. Oczywiście punktem kulminacyjnym jest sam ślub i impreza. 

Coraz częściej pary młode zapraszają gości na ekstremalne wycieczki typu off road, co oznacza dosłownie „poza drogą” i odnosi się do jazdy np. samochodem terenowym, quadem czy motocyklem po trudnym, naturalnym terenie, takim jak bezdroża, góry, lasy, bagna czy kamieniste wybrzeża. Niektórzy nowożeńcy planują dla swoich gości spływy pontonem, a nawet… lot balonem.

Czy poprawiny zawsze muszą być świętowane? Niekoniecznie.

Lunch lub brunch zamiast hucznej imprezy

Część par wybiera lunch lub brunch kosztem organizacji tradycyjnych poprawin z muzyką i tańcami. Wspólne, poranne spotkanie przy stole niejednokrotnie stanowi świetne zwieńczenie czasu spędzonego w gronie najbliższych.

  Lunch lub brunch zapewnia bardziej intymną i kameralną atmosferę niż huczna impreza poprawinowa. Goście mają więcej czasu na swobodne rozmowy i cieszenie się towarzystwem bliskich. Na pewno tego typu spotkania są też bardziej ekonomiczne dla młodych niż organizowanie hucznych poprawin. Pamiętajmy jednak, że żadne rozwiązanie nie jest tutaj jedynym słusznym, bo każde jest dobre. – kończy Joanna Hoc-Kopiej. 

Branża kosmetyczna

Nutri beauty
Odpowiednio skomponowana dieta (zróżnicowana, bogata w warzywa, owoce i odpowiednie promocje białek, cukrów i tłuszczy) jest niezastąpiona dla prawidłowego rozwoju fizycznego, dobrego samopoczucia, oraz w utrzymaniu młodego, estetycznego wyglądu skóry. Niestety, często codzienny jadłospis przeciętnego człowieka odbiega od ideału i nie zaspokaja wszystkich potrzeb organizmu. Stosowanie odpowiednio dobranych suplementów diety (produktów, które są złożone z witamin, minerałów i innych substancji, traktowanych jako uzupełnienie normalnej żywności) pozwala na uzupełnienie ich braków, w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania i narażenia na stres oraz szkodliwego działania czynników środowiskowych.

Globalne podejście do starzenia powoduje, że estetolodzy coraz chętniej wspomagają procedury zabiegowe zaleceniami dotyczącymi diety, posługując się także suplementacją. Rynek nutrikosmetyków (suplementów diety) dynamicznie rozwija się od kilku lat, jednak, jak prognozują analitycy PMR, w latach 2017–2020 dynamika rynku suplementów diety w Polsce wzrośnie do około 8% rocznie. W przypadku skóry, włosów oraz paznokci włączenie nutrikosmetyków do diety ma na celu poprawienie ich kondycji, wspieranie procesów metabolicznych zachodzących w skórze oraz wzmocnienie jej odporności czy pomoc w przywróceniu odpowiedniego stopnia nawilżenia. Wśród najpopularniejszych składników wzmacniająco-regenerującym znajdziemy witaminy (C, A, E, H, grupa B, PP), składniki minerlane (Zn, Fe, Se, Ca), NNKT (omega-3), karotenoidy (likopen), flawonoidy (izoflawony sojowe), wyciągi roślinne np. ze skrzypu polnego czy pokrzywy, aminokwasy(L-cysteina czy L-metionina), drożdże, koenzym Q.

Polski rynek kosmetyczny to około 400 podmiotów – dużych firm międzynarodowych, dużych polskich graczy oraz średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw. Taka struktura zapewnia niezbędną różnorodność branży i stanowi o jej silnych podstawach.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł. Dzięki działalności przemysłu kosmetycznego polska gospodarka wytworzyła ponad 7 mld zł wartości dodanej, zapewniając miejsca pracy dla 43 tys. osób.

Polska jest szóstym rynkiem kosmetyków w Europie i rośnie najszybciej z liderów, stale powiększając też
nadwyżkę w handlu międzynarodowym. W najbliższych latach polska gospodarka powinna nadal się rozwijać, a wraz z nią branża kosmetyczna. Równocześnie rosła będzie zamożność społeczeństwa, co w konsekwencji oznacza wzrost popytu na produkty kosmetyczne. Zmieniać się będzie też struktura tego popytu – wzrośnie sprzedaż droższych wyrobów. Z kolei konsekwencją zachodzących w Polsce zmian demograficznych będzie wzrost zapotrzebowania na produkty przeznaczone dla osób starszych. Takie impulsy na rynku krajowym zmieniać będą produkcję, a co za tym idzie – eksport.

Kontynuowany będzie trend migracji polskich producentów z rynków tanich na rozwinięte, dojrzałe rynki
o wysokiej marży. Kierunek rosyjski czy ukraiński będą tracić znaczenie na rzecz np. rynku belgijskiego.
Sukcesywnie wyczerpywać się będzie przewaga konkurencyjna branży kosmetycznej w Polsce opierająca się na niskich kosztach. Wzrost wynagrodzeń i kurcząca się liczba dostępnych pracowników wymuszą znalezienie innych przewag, m.in. poprzez zwiększenie inwestycji w badania i rozwój.

Kadry sektora należą do najlepszych w Europie. Jedynym zagrożeniem jest starzejące się społeczeństwo,
które może ograniczyć dopływ liczby pracowników wymaganej do zaspokojenia rosnących potrzeb branży.

Kosmetyki to jedna z intensywniej regulowanych branż na poziomie Unii Europejskiej. Zharmonizowane
przepisy ułatwiają konkurencję, ale ich częste zmiany wymagają znaczącego wysiłku w dostosowanie, drenując kapitał na inwestycje rozwojowe.

Healthy aging
Niewątpliwie trendem, który od wielu lat rozwija się na całym świecie jest tzw. healthy aging. Od jakiegoś czasu określenie to funkcjonuje również w Polsce obejmując głównie problematykę zdrowia i chorób osób starszych a filozofia healthy aging zaczyna być także widoczna w branży beauty. Wiele organizacji propagujących tą filozofię, zdrowe starzenie określa jako proces optymalizacji możliwości poprawy i zachowania zdrowia, czyli fizycznego, społecznego i psychicznego dobrostanu oraz niezależności seniorów, przyczyniając się do poprawy jakości ich życia. Dlatego zarówno na świecie, jak i w Polsce, healthy aging rozpatruje się głównie w odniesieniu do osób po 60., a nawet już 50. r.ż.

Zainteresowanie zwiększeniem potencjału zdrowotnego seniorów wynika z regularnie napływających informacji o niekorzystnych danych demograficznych – niskim współczynniku dzietności oraz rosnącej średniej długość życia i coraz liczniejszej populacji osób powyżej 65. r.ż. Według WHO w Regionie Europejskim odsetek osób w wieku 65 lat ma wzrosnąć z 14% w 2010 do 25% w 2050 r. Dlatego Europa promuje zdrowe starzenie poprzez szereg strategii i planów działania, np. poprawę opieki zdrowotnej nad seniorami, zwiększenie ich aktywności zawodowej i społecznej. Ma to na celu zapobieganie skutkom chorób związanych z wiekiem, wykluczeniu społecznemu seniorów a także minimalizowaniu obciążeń związanych z ich niepełnosprawnością. W branży beauty są to działania dotyczące poprawy jakości życia seniorów poprzez umieszczenie w ofercie specjalistycznych pakietów zabiegowych dla seniorów, obejmujących medyczne zabiegi estetyczne, zabiegi estetyczno-zachowawcze z obszaru szeroko rozumianej kosmetologii oraz podologii czy trychologii osób starszych.

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *