Tytuł „Kobieta roku w Logistyce” przyznawany jest od 11 lat przez Forum Kobiet w Logistyce, które skupia społeczność menedżerek pracujących zarówno po stronie dostawcy, jak i odbiorcy usług logistycznych. Celem wyróżnienia jest promowanie różnorodności oraz zaangażowania kobiet w rozwój branży logistycznej, a przede wszystkim uhonorowanie ich sukcesów i działalności. Jego autorką jest Beata Trochymiak, twórczyni i organizatorka Forum Kobiet w Logistyce.

11. edycja Forum Kobiet w Logistyce odbyła się pod hasłem „Excellence Together”, w dniach 29-30 maja 2023 r. w Józefowie k. Warszawy.

–  Tegoroczne hasło Forum Kobiet w Logistyce miało skłonić nas do refleksji i dyskusji, co oznacza przywództwo w czasach zachodzących zmian, kryzysów i rosnących napięć na świecie, a także co oznaczają wspólne działania w trosce o zrównoważony rozwój oraz nasze bezpieczeństwo. W takich czasach szczególnie należy docenić przywództwo kobiet – mówi Beata Trochymiak, twórczyni wyróżnienia Kobieta roku w logistyce oraz Forum Kobiet w Logistyce.

Kobieta w Logistyce 2023

Wyróżnienia i statuetki „Kobiety w Logistyce 2023” wręczono wpierwszym dniu Forum w trakcie uroczystej gali.

Tytuł Kobieta w Logistyce 2023 otrzymały:

Magdalena Misztal-Piasny, dyrektor ds. doskonalenia procesów logistycznych w Europie, Unilever – Kobieta w Logistyce 2023 w kat. odbiorca usług logistycznych

Katarzyna Ostojska, marketing manager w Raben Logistics Polska – Kobieta w Logistyce 2023 w kat. dostawca usług logistycznych

Magdalena Misztal-Piasny

Z logistyką związana od ponad 17 lat. Swoją karierę zaczynała w firmie Kuehne Nagel, gdzie pracowała jako sprzedawca frachtów drogowych oraz morskich. Kolejne kroki w tej branży stawiała w firmach Hellmann oraz FM Logistic, gdzie odpowiadała za rozwój logistyki kontraktowej. Potem zarządzała operacyjnie zróżnicowanymi procesami logistycznymi w magazynie dla obszaru Europy Wschodniej w firmie Raben. Z Unilever związana jest od 2017 roku, obecnie na stanowisku dyrektora ds. doskonalenia procesów logistycznych w Europie.

Katarzyna Ostojska

Na początku swojej kariery związana była z branżą budowlaną, ale kiedy postanowiła sprawdzić co dzieje się w halach, które stawiała jej firma, postanowiła przejść do branży logistycznej, gdzie od zawsze (od ponad 20 lat) była związana z marketingiem i usługami B2B. W Raben Group także wdrażała standardy obsługi klienta w 10 krajach, w których ówcześnie działała firma. Stała się orędowniczką NPS (Net Promoter Score). Od 2016 pełni funkcję menedżera ds. marketingu w Raben Logistics Polska, jednocześnie koordynując działania CSR spółki.

O wyróżnieniu „Kobieta roku w Logistyce”
Wyróżnienie „Kobieta roku w Logistyce” przyznawane jest od 2011 r. a jego autorką jest Beata Trochymiak, twórczyni i organizatorka Forum Kobiet w Logistyce. Oceny zgłoszeń kandydatek dokonuje kapituła, w skład której wchodzą: prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), prof. Ernest Czermański (Uniwersytet Gdański) oraz prof. Danuta Kisperska-Moroń (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach). Zgłoszenia dokonywane są poprzez ankietę udostępnianą na stronie www.kobietywlogistyce.pl. Ocenie podlegają odpowiedzi z 3 obszarów: przebieg kariery zawodowej, osiągnięte sukcesy zawodowe / społeczne, działalność na rzecz wsparcia rozwoju zawodowego kobiet. Wybór laureatek dokonywany jest na podstawie sumy ocen wystawianych niezależnie przez każdego z członków Kapituły za każdy z ww. obszarów ankiety.

Branża kosmetyczna

Polski przemysł kosmetyczny stoi obecnie przed szansą dalszej, globalnej ekspansji.

Szczególnie obiecujące są rynki krajów Bliskiego Wschodu i państw azjatyckich. Jeśli chodzi o liczbę certyfikatów eksportowych umożliwiających wejście na nowy rynek, wystawianych przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, w 2016 r. pierwszą dziesiątkę otwierały dwa kraje azjatyckie – Wietnam i Korea Południowa. Na liście znalazły się też inne szybko rosnące rynki, jak Kuwejt, Maroko czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Podobnie jak w przypadku wielu innych produktów na szczególną uwagę eksporterów, zasługują Chiny. Według raportu Polityki Insight to właśnie ten kraj jest liderem wzrostu rynku kosmetyków w Azji ze względu na wzrost gospodarki i rozwijającą się klasę średnią, będącą naturalnym konsumentem produktów z tego sektora.

Wraz z nasycaniem się rynku europejskiego w kolejnych latach to właśnie takie rynki jak Chiny będą najistotniejszymi trampolinami wzrostu dla polskich producentów działających globalnie. Z drugiej
strony, pomimo nasycenia, udział polskiego eksportu do krajów europejskich wciąż rośnie – nie można więc ich ignorować. Firmy z Polski są w stanie powiększać sprzedaż w Unii, co jest mierzalnym przejawem coraz większej atrakcyjności polskich kosmetyków w oczach wymagających europejskich konsumentów.

Przesunięcie akcentów w polskim eksporcie ze Wschodu na Zachód, z krajów takich, jak Rosja czy Ukraina w stronę rozwiniętych państw Europy Zachodniej (Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec), świadczy o tym, że polski przemysł kosmetyczny szybko się uczy. Firmy z Polski są w stanie oferować konkurencyjne produkty nie tylko na stosunkowo łatwych rynkach, ale też tam, gdzie konkurencja jest niezwykle zacięta.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez PMR, konsumenci wybierając kosmetyki, kierują się ich jakością (88%), zapachem (79%), ceną (77%) oraz naturalnością (55%). Cena już dawno przestała być dla klientów najważniejsza, kryterium znanej marki również traci na znaczeniu. Wiąże się to przede wszystkim z silnym w ostatnich latach rozwojem marek własnych. Aż dla 45% respondentów ważne jest, by kupowany kosmetyk był produktem polskim. Wysoka jakość krajowych produktów oraz zaufanie, jakim darzą je konsumenci pozwalają im coraz lepiej konkurować z zagranicznymi markami.

Wciąż najpopularniejszym miejscem zakupów kosmetyków w naszym kraju są drogerie (79%). W tych punktach częściej dokonują zakupów kobiety (86%) niż mężczyźni (67%). Blisko 25% konsumentów dokonuje z kolei zakupu kosmetyków w hipermarketach, a dyskonty wybiera 14% osób.

W najbliższych latach powinno dojść do dalszego wzrostu znaczenia dyskontów, przede wszystkim z racji ich ekspansji, poszerzonej oferty kosmetycznej oraz rosnącego zaufania społeczeństwa do marek własnych. Z kolei hipermarkety, aby zaradzić spadkom sprzedaży kosmetyków, będą najpewniej przebudowywać swoje działy kosmetyczne, próbując upodobnić je do drogerii.

Natural, eco i vege beauty
Do końca XIX w. receptury kosmetyczne oparte były głównie o przetwory roślinne, jednak z czasem zaczęły być sukcesywnie zastępowane związkami otrzymywanymi na drodze syntezy. Argumentami przemawiającymi za słusznością stosowania w kosmetologii na szeroką skalę substancji syntetycznych było ich wybiórcze działanie i duża skuteczność. W połowie lat pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze sygnały ostrzegawcze, co do stosowania syntetycznych komponentów w kosmetykach. Powróciła wówczas moda na zioła i produkty otrzymywane w wyniku ich przetwórstwa. W estetologii kosmetologicznej natura i ekologia króluje od dawna, jednak wydaje się, że tzw. trend natural czy eco beauty w kolejnych latach nadal będzie ekspansywnie rozwijał się w branży. W pielęgnacji część estetologów bezwzględnie swój wzrok kieruje w kierunku zabiegów nieinwazyjnych opartych o naturalne, ekologiczne, a nawet wegańskie składniki aktywne.

Dlatego mówiąc o trendach w branży beauty, zdecydowanie warto wspomnieć o vege beauty – prężnie rozwijającym się w Polsce niszowym (jak dotychczas) obszarze, który staje się coraz bardziej popularny. Zdaniem wielu osób fenomen tego zjawiska wynika głównie z ciągle rosnącej świadomości społecznej tego, z jakich substancji korzystają wielkie koncerny kosmetyczne i jakich nadużyć się dopuszczają przy ich produkcji. Weganizm to coraz powszechniej preferowany styl życia eliminujący produkty pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia, łącznie z dbałością o ciało.

Producenci kosmetyków podchwycili ten nowy trend, czego efektem jest obecność na rynku pro-ekologicznych i pro-zwierzęcych wegańskich produktów (zarówno do pielęgnacji, jak i upiększania), które nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, ani niektórych roślinnych, pozyskiwanych w sposób przysparzający zwierzętom cierpienia albo stwarzających zagrożenie dla ekosystemu, składniki te nie mogą być również testowane na zwierzętach. Rynek kosmetyczny szybko odpowiedział na potrzeby wegan poprzez włączenie do swojej oferty specjalnych, pojedynczych produktów kosmetycznych a nawet całych linii detalicznych i profesjonalnych.

W estetologii medycznej natural beauty to trend polegający na dążeniu do uzyskania naturalnego efektu poprzez regularne mało inwazyjne zabiegi, np. z użyciem lasera frakcyjnego czy mezoterapii igłowej. Unika się także nienaturalnego efektu maski, nadmiernie uwydatnionych ust, policzków czy piersi.

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *