Rewolucja cyfrowa podbija świat w ekspresowym tempie, a logistyka nie jest tu wyjątkiem. Branża dynamicznie się zmienia, wdrażając nowoczesne narzędzia oraz zdigitalizowane usługi, dzięki którym może być jeszcze bardziej wydajna, niezawodna i wspierać swoich klientów. Na każdym etapie cyfryzacja ma kluczowe znaczenie dla zwiększania efektywności operacyjnej, minimalizacji ryzyka, redukcji błędów i oszczędności cennego czasu.

Liderem w tej cyfrowej transformacji jest Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, z flotą ponad 9 200 własnych ciężarówek i 9 800 naczep. Firma przechodzi znaczącą metamorfozę, integrując zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji i zewnętrzne usługi wykorzystywane do realizacji takich zadań jak naprawa, parkowanie czy mycie samochodów ciężarowych. Przykładem takich działań może być współpraca z TRAVIS Road Services, innowacyjną platformą cyfrową, która zapewnia zoptymalizowane rozwiązania usprawniające operacje logistyczne.

Girteka, wprowadzając nawet niewielkie zmiany w codziennych operacjach i planowaniu, kieruje się przyjaznym dla środowiska i zrównoważonym ekonomicznie podejściem. Istotnym elementem jest szersze wykorzystanie algorytmów planowania sterowanych przez sztuczną inteligencję, co prowadzi do tworzenia potężnych narzędzi optymalizujących trasy i minimalizujących całkowitą liczbę tzw. pustych przebiegów.

Narzędzia te optymalizują nie tylko standardowe trasy. Dzięki ich wykorzystaniu, znaczna część ukrytych kilometrów przejechanych przez kierowców ciężarówek – w celu zabezpieczenia miejsc parkingowych, czyszczenia ciężarówek lub konserwacji i naprawy pojazdów – także może być zaplanowana z wyprzedzeniem i zintegrowana z regularnym harmonogramem.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez UE, kierowca ciężarówki w Niemczech regularnie spędza od 1 do 2 godzin na poszukiwanie odpowiedniego miejsca parkingowego, sprawdzając w tym czasie do 8 różnych lokalizacji. To nie tylko znacząca niedogodność, ale stanowi też potencjalne ryzyko, zarówno dla kierowców jak i ładunku. Dzięki cyfrowemu rozwiązaniu, takiemu jak TRAVIS, możliwe jest zredukowanie ukrytych kilometrów, co prowadzi do obniżenia kosztów.  Dzięki prowadzeniu działalności w bardziej zrównoważony sposób, pozwala też spełnić obietnice dane klientom.

Korzyści wynikające z zastosowania rozwiązań cyfrowych obejmują nie tylko skrócenie czasu potrzebnego na wykonanie zadań, ale także minimalizację błędów. Digitalizacja zwiększa niezawodność i oferuje elastyczność, co pozwala na większe skupienie się na poszczególnych aspektach obsługi i indywidualnych sytuacjach. Eliminując czas poświęcany na rutynowe zadania, firmy mogą skoncentrować się na rozwoju innowacyjnych usług dla klientów, rozwijając się i całą branżę.

Zdigitalizowany system transportowy zapewnia liczne korzyści klientom. Dzięki szybszej dostawie towarów i mniejszemu prawdopodobieństwu wystąpienia błędów, narzędzia cyfrowe poprawiają doświadczenie klienta, sprawiając, że operacje logistyczne są bardziej wydajne i niezawodne. Dodatkowo, firmy logistyczne zyskują większą elastyczność i  czas, co pozwala im skupić się na indywidualnych aspektach obsługi klienta.

– Wykorzystanie potęgi narzędzi cyfrowych w logistyce na dużą skalę oznacza krok w kierunku rozwoju i transformacji całej branży. Nasza flota licząca 9 200 ciężarówek generuje ogromne ilości danych, co stanowi doskonałą okazję do opracowania pionierskich, skoncentrowanych na kliencie rozwiązań. Pozwala nam to prowadzić zmianę, nie tylko dostarczając towary, ale przekraczając pod każdym względem oczekiwania klientów. Ponadto, analiza tych danych ujawnia znaczące możliwości dekarbonizacji, co świadczy o zaangażowaniu zarówno wobec klientów, jak i środowiska. Taka transparentność umożliwia opracowanie konkretnych strategii minimalizujących wpływ na środowisko. Dzięki rozwiązaniom opartym na danych, od predykcyjnego utrzymania ruchu po optymalizację tras, firmy nie tylko dostosowują się do ery cyfrowej, ale ją kształtują, tworząc sektor logistyki bardziej efektywnym, zrównoważonym i skoncentrowanym na kliencie – podsumował Dainius Augutis, Szef Działu Wsparcia Funkcji Transportowych Grupy Girteka.

TRAVIS Road Services i podobne platformy podejmują kroki w kierunku zrównoważonej przyszłości, umożliwiając firmom, takim jak Girteka, integrację rezerwacji i planowania usług drogowych z ich planowaniem operacyjnym. Platforma ta dostarcza również cennych informacji na temat wydajności floty, które mogą być wykorzystane do ulepszenia tras, zwiększenia efektywności planowania i zmniejszenia śladu węglowego floty.

W niedalekiej przyszłości cyfrowe platformy, takie jak TRAVIS, umożliwią rezerwację miejsc na stacjach ładowania a samochodom autonomicznym samodzielne planowanie i rezerwacje usług parkingowych, czyszczenia, ładowania i napraw. Integracja narzędzi cyfrowych jest kluczowa dla efektywnego funkcjonowania flot elektrycznych i stanowi kolejny krok w kierunku cyfryzacji sektora logistyki.

Podsumowując, wykorzystanie narzędzi i usług cyfrowych pozwala na szybszy i bardziej  inteligentny sposób pracy w sektorze logistyki. Korzyści, jakie daje wzrost efektywności, minimalizacja błędów i większa niezawodność, są ogromne, zarówno dla małych, jak i dużych graczy. Cyfryzacja logistyki to nie tylko krok w przyszłość. To skok w kierunku bardziej zrównoważonej branży, skoncentrowanej na klientach.

Branża kosmetyczna

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez PMR, konsumenci wybierając kosmetyki, kierują się ich jakością (88%), zapachem (79%), ceną (77%) oraz naturalnością (55%). Cena już dawno przestała być dla klientów najważniejsza, kryterium znanej marki również traci na znaczeniu. Wiąże się to przede wszystkim z silnym w ostatnich latach rozwojem marek własnych. Aż dla 45% respondentów ważne jest, by kupowany kosmetyk był produktem polskim. Wysoka jakość krajowych produktów oraz zaufanie, jakim darzą je konsumenci pozwalają im coraz lepiej konkurować z zagranicznymi markami.

Wciąż najpopularniejszym miejscem zakupów kosmetyków w naszym kraju są drogerie (79%). W tych punktach częściej dokonują zakupów kobiety (86%) niż mężczyźni (67%). Blisko 25% konsumentów dokonuje z kolei zakupu kosmetyków w hipermarketach, a dyskonty wybiera 14% osób.

W najbliższych latach powinno dojść do dalszego wzrostu znaczenia dyskontów, przede wszystkim z racji ich ekspansji, poszerzonej oferty kosmetycznej oraz rosnącego zaufania społeczeństwa do marek własnych. Z kolei hipermarkety, aby zaradzić spadkom sprzedaży kosmetyków, będą najpewniej przebudowywać swoje działy kosmetyczne, próbując upodobnić je do drogerii.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł1. Oznacza to, że Polska jest szóstym rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat (WYKRES 2). Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł w tym okresie aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. urosła z 9,0 do 16 mld.

Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska w ujęciu realnym (w cenach stałych) rosła najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Branża kosmetyczna oferuje szeroki wachlarz produktów, w tym m.in. kosmetyki do pielęgnacji
skóry, włosów, jamy ustnej, perfumy czy kosmetyki kolorowe. Produkty te są dostępne w sprzedaży bezpośredniej, hurtowej, a także za pośrednictwem salonów piękności, salonów fryzjerskich czy centrów SPA.

Na każdym z etapów generowane jest zatrudnienie, tworzona jest wartość dodana, wypłacane są wynagrodzenia i odprowadzane są podatki. Łączne efekty ekonomiczne znacznie przewyższają efekty bezpośrednie. W niniejszym raporcie podjęto próbę ich oszacowania przy użyciu modelu przepływów międzygałęziowych, inaczej zwanego modelem Input-Output lub modelem Leontiefa. Model koncentruje się na powiązaniach i zależnościach między różnymi gałęziami gospodarki, dzięki czemu pozwala zbadać, w jaki sposób działalność danej gałęzi wpływa na rozwój pozostałych.

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *