Chatbot AI w sklepie internetowym LANCERTO pomoże dobrać ubrania w zależności od oczekiwań klientów i niczym najlepszy doradca zarekomenduje dopasowane do siebie elementy garderoby. ARI, bo tak nazywa się wprowadzony właśnie przez LANCERTO wirtualny asystent, poinformuje o wyprzedażach i promocjach, przypomni o niedokończonym zamówieniu w koszyku i wesprze w doborze odpowiedniego rozmiaru produktu. Rozwiązanie powstało we współpracy z firmą TUATARA wdrażającą innowacyjne rozwiązania wspierające e‑commerce oraz STYLESPOT.PL, studiem konsultingowym specjalizującym się w dostarczaniu nowatorskich rozwiązań dla e-commerce w sektorach modowym i kosmetycznym.

Nie jest tajemnicą, że zakupy online to nie tylko oszczędność czasu, ale i wygoda. Nic więc dziwnego, że jesteśmy obecnie świadkami intensywnego przenoszenia handlu ze sklepów stacjonarnych do Internetu. Zjawisko to dotyczy wszystkich branż, w tym fashion. Tu jednak pojawia się problem: jak przenieść wsparcie klienta w doborze właściwego ubrania do e-commerce? Dla LANCERTO, marki odzieży premium, która znana jest z wysokiej jakości obsługi klienta, jest to pytanie szczególnie istotne. Klienci LANCERTO to osoby świadome trendów, charakteryzujące się sprecyzowanymi potrzebami. Zapewnienie im odpowiedniego wsparcia podczas zakupów, bez względu na ich formę, jest zatem kwestią kluczową.

Innowacyjny trend

Czy wiesz, że…Z chatbotów korzysta obecnie około jedna czwarta firm. W ciągu ostatniego roku około 88 proc. klientów odbyło przynajmniej jedną rozmowę z chatbotem.

W wypadku zakupów online rolę doradców klientów coraz częściej pełnią chatboty. To innowacyjne rozwiązanie, które jest z powodzeniem wdrażane w wielu branżach, w sektorze fashion wciąż wykorzystywane jest przez nielicznych. Jednocześnie jednak to ważny i godny uwagi światowy trend, którego popularność będzie rosła.

Chatboty mogą zwiększyć współczynnik konwersji nawet o ok. 70 proc[i]. Wszystko dzięki dostarczaniu klientom odpowiednich informacji i rekomendacji produktów dostosowanych do preferencji kupującego. Chatboty efektywniej domykają transakcje, sprawnie przeprowadzając klienta przez ścieżkę zakupową, a nawet sugerują kolejne kroki.

Doświadczenie zakupowe niczym w salonie

Jako marka podążająca za najnowszymi trendami i wyznaczająca je, LANCERTO uruchomiło właśnie innowacyjnego chatbota ARI, który zapewni klientowi doświadczenie zakupowe podobne do tego, z jakim spotyka się w sklepie.

Czy wiesz, że…Około 53 proc. osób uważa, że najbardziej frustrującą częścią interakcji z firmami jest zbyt długie oczekiwanie na odpowiedź konsultanta. Gdyby w zamian możliwe było oczekiwanie 15 minut, 62 proc. konsumentów wolałoby rozmawiać z chatbotem niż z człowiekiem.Od chatbota klienci oczekują najczęściej szybkiej odpowiedzi o każdej porze, każdego dnia tygodnia.

Obsługa klienta na najwyższym poziomie to jedna z naszych cech rozpoznawczych. Dlatego tak ważne jest dla nas, by klient poczuł się jednakowo „zaopiekowany” zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym. Kupując online, nie zawsze mamy możliwość porozmawiania z konsultantami, którzy są niedostępni chociażby w weekendy czy wieczorem. W związku z tym od dłuższego czasu pracowaliśmy wspólnie z zewnętrznym partnerem, TUATARĄ, nad rozwiązaniem, które pomoże nam znaleźć odpowiedź na ten problem. Efektem pracy jest chatbot ARI – mówi Mariusz Serafin, Dyrektor Marketingu i E-commerce, LANCERTO.

Co daje chatbot LANCERTO?

Wśród głównych funkcjonalności chatbota wymienić należy przeprowadzenie klientów przez ścieżkę kupującego, przedstawienie spersonalizowanych rekomendacji produktów, informowanie o wyprzedażach i promocjach, czy przypominanie o niedokończonym zamówieniu w koszyku. ARI zapewni także wsparcie posprzedażowe: pomoże klientowi w sprawdzeniu statusu realizacji zamówienia i statusu dostawy, pomoże odnaleźć salon w danej lokalizacji, a także wesprze w odnajdywaniu informacji o pielęgnacji produktów.

Głównymi wyzwaniem, z jakim mierzą się dzisiejsi konsumenci jest zbyt wiele opcji, czyli po prostu zbyt bogaty wybór połączony z brakiem czasu na odpowiednie przeanalizowanie oferty. ARI ułatwi życie klientom, którzy zyskają pewność, że inwestują we właściwe produkty – kontynuuje Mariusz Serafin.

Uruchomione właśnie narzędzie będzie stale rozwijane. Obecnie jest na etapie testów i zbierania feedbacku od użytkowników. Już na ten tydzień planowane jest zasilenie bazy kolejnymi scenariuszami rozmów. Wszystko po to, by zapewniać coraz bardziej kompleksową obsługę i spełniać potrzeby odwiedzających sklep.

Czy wiesz, że…Rozmowy z chatbotem są najczęściej krótkie i na temat, a zdecydowana większość problemów rozwiązywana jest w kilku wiadomościach. W przypadku ok. 90 proc. zapytań klienci otrzymują odpowiedź w maksymalnie 10 wiadomościach.

Chatbot stanowi wsparcie nie tylko dla klientów, ale także dla samego LANCERTO.

W pracy nad rozwiązaniem ważne było, aby było ono pomocne dla obu stron. Dlatego ARI nie tylko wspiera kupującego, ale także zwiększa świadomość marki i lojalność klientów, zbiera opinie klientów poprzez angażowanie ich w rozmowy i rejestruje ważne informacje dotyczące chociażby wzorców zachowań konsumentów. Wszystkie te elementy pozwolą LANCERTO jeszcze lepiej dopasować ofertę do potrzeb i oczekiwań klientów. Oczywiście nie poprzestajemy na tym, planujemy rozwijać kolejne funkcjonalności, by jeszcze lepiej spełniać wymagania klientów i LANCERTO – mówi Sebastian Śnieciński, Actionbot Product Owner, TUATARA.

Chatbot ARI to kolejne rozwiązanie, które wspiera klientów LANCERTO w zakupach online i pomaga im odpowiednio dobrać ubrania, ograniczając tym samym liczbę uciążliwych zwrotów. Już wcześniej marka wprowadziła FitFindera, który pomaga określić rozmiar dokładniej niż tradycyjne tabele rozmiarów dostępne na stronach internetowych.

O ARI

Chatbot ARI powstał w oparciu o technologię Actionbot, autorskie rozwiązanie firmy TUATARA. Actionbot to cyfrowy asystent, który rozumie potrzeby klienta i potrafi czytać i przetwarzać jego intencje. Ponadto wspiera go w wyszukiwaniu informacji, pomaga realizować zakupy, dopasowując produkty do jego oczekiwań. Actionbot zmienia rozmowę w efektywne narzędzie budujące doświadczenia klienta. Tworzy spersonalizowaną ściekę zakupową poprzez realny dialog prowadzony w rzeczywistym czasie, tu i teraz. ARI to chatbot wykorzystujący AI, który koncentruje się na doskonałej obsłudze klienta. Dzięki algorytmom przetwarzania języka naturalnego (NLP) i inteligentnemu silnikowi konwersacyjnemu (IBM Watson Assistant), Actionbot słucha, obserwuje i reaguje na działania klientów w dowolnym kanale cyfrowym. Może posługiwać się kilkunastoma językami, w tym polskim. Zapewnia doskonałą obsługę 24-godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu STYLESPOT.PL, studia konsultingowego specjalizującego się w dostarczaniu e-commercowych rozwiązań dla sektorów modowego i kosmetycznego. Przy wdrożeniu wirtualnego stylisty LANCERTO STYLESPOT.PL brało udział w wypracowaniu najbardziej optymalnych i zgodnych z współczesnymi trendami e-zakupowych rozwiązań personalizacyjnych.


[i] Wszystkie dane pochodzą z raportu „The Future of Chatbots: 80+ Chatbot Statistics for 2023” M. Fokiny;

https://www.tidio.com/blog/chatbot-statistics/

Branża kosmetyczna

Nano beauty
W ostatnich latach w świat kosmetyków wkroczyła nanotechnologia oferująca nowe aktywne składniki, których jeden z wymiarów nie przekracza 100 nm. Nanocząsteczki i nanomateriały znalazły zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, w tym również w przemyśle kosmetycznym. Według producentów nanokosmetyków, zastosowanie tych cząstek zwiększa skuteczność działania kosmetyków i ich biodostępność – biotechnolodzy twierdzą, że obecnie najlepszą formą transportu substancji aktywnych są nanostruktury nośnikowe. Mimo, iż problemy związane z bezpieczeństwem i zdrowiem człowieka w przypadku kontaktu z nano-produktami są do końca nierozeznane i opisane, nanotechnologia na dobre wkroczyła do branży beauty.

Systemy nośnikowe stosowane w preparatach kosmetycznych stanowią magazyn substancji czynnych, ponadto chronią je przed działaniem czynników zewnętrznych i ułatwiają ich uwalnianie w miejscu docelowym. Najpopularniejsze systemy nośnikowe w preparatach kosmetycznych to nanosfery i nanokapsuły.

Global anti-aging
Z tego też powodu, tak prężnie rozwijały i nadal rozwijają się przeciwstarzeniowe, stosowane subdyscypliny nauki (np. nieformalne specjalności w medycynie i kosmetologii – medycyna przeciwstarzeniowa i kosmetologia przeciwstarzeniowa), które stawiają sobie podobny cel, jednak realizują go w odmienny sposób. Wysiłki kosmetologów oraz lekarzy medycyny estetycznej skierowane na walkę właśnie z tym procesem, skutkują coraz to nowszymi zabiegami przeciwstarzeniowymi.

Pomimo, iż określenia „medycyna anti-aging” czy „kosmetologia anti-aging” powszechnie funkcjonują od dawna, wydaje się, że jak dotychczas, nie były one w pełni rozumiane, wykorzystywane i nie oddawały wielokierunkowego działania tych subdyscyplin. Przez większość ludzi (zarówno usługodawców, jak i usługobiorców) kojarzone były wyłącznie z zabiegami estetycznymi, które za pomocą różnorodnych metod – odpowiednio medycznych i paramedycznych, pozwalają dłużej zachować zdrowy i młody wygląd. Mimo, że w zabiegach tych wykorzystuje się substancje oraz czynniki fizykalne, które z jednej strony stymulują procesy regeneracyjne i przez to „odmładzają” ciało, z drugiej neutralizują czynniki przyspieszające starzenie się organizmu, najczęściej nie działają one przyczynowo, zwalczają jedynie nieestetyczne objawy tego procesu. Należy jednak pamiętać, że anti-aging to także, a może przede wszystkim, prewencja, czyli zapobieganie procesowi starzenia w jedyny prawdziwie skuteczny sposób – za pomocą zmiany nawyków związanych ze stylem życia, unikania zagrożeń środowiskowych i odpowiedniej opieki zdrowotnej.

Od jakiegoś czasu gabinety medycyny estetycznej oraz gabinety kosmetologiczne zaczynają wykorzystywać swój potencjał, wynikający z wielokierunkowej znajomości funkcjonowania ludzkiego organizmu, do podejmowania działań prowadzących do polepszenia jakości życia klientów/pacjentów poprzez zapewnienie im zachowania estetyki ciała aż do późnej starości. Osiągają to właśnie dzięki wczesnej profilaktyce patologii skórnych związanych z wiekiem oraz pielęgnacji zdrowia przez zmianę nawyków już od młodego wieku. Dlatego też można mówić o pewnym trendzie w branży beauty, polegającym na nowym, szerszym podejściu do walki ze starzeniem, tzw. global anti-aging, czyli wprowadzaniu do terapii przeciwstarzeniowych elementów edukacji zdrowotnej i profilaktyki.

W praktyce oznacza to konsultacje nie ograniczające się jedynie do oceny klienta/pacjenta przed zabiegiem estetycznym, ale obejmujące także bardzo szczegółową ocenę dotychczasowych nawyków związanych ze stylem życia oraz określenie potencjału zdrowotnego danej osoby wraz ze zdiagnozowaniem zagrożeń i szans, które można odpowiednio wcześnie ograniczać lub rozwijać. Pakiety global anti-aging obejmują też konsultacje z innymi specjalistami, jak dietetyk, trener personalny czy psycholog.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł1. Oznacza to, że Polska jest szóstym rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat (WYKRES 2). Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł w tym okresie aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. urosła z 9,0 do 16 mld.

Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska w ujęciu realnym (w cenach stałych) rosła najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Awangarda

Awangarda to termin używany w kontekście sztuki, literatury, muzyki i innych dziedzin artystycznych, aby opisać eksperymentalne, nowatorskie i często rewolucyjne podejście do tworzenia dzieł. Ruchy awangardowe często pojawiły się w odpowiedzi na zmieniające się społeczne, polityczne i technologiczne realia, a ich celem było przełamywanie tradycji i konwencji, poszukiwanie nowych form wyrazu oraz wprowadzanie innowacyjnych idei.

Termin „awangarda” jest szerokim pojęciem i obejmuje wiele różnorodnych ruchów artystycznych, które pojawiły się w różnych okresach i miejscach. Kilka przykładów ruchów awangardowych to:

Futuryzm: Ruch futurystyczny pojawił się we Włoszech pod koniec XIX i na początku XX wieku, koncentrując się na glorifikacji nowoczesności, technologii i energii. Futuryści dążyli do przełamywania konwencji w malarstwie, literaturze i sztukach performatywnych.

Kubizm: Ten ruch artystyczny rozwijał się w sztuce w pierwszej połowie XX wieku, zwłaszcza za sprawą pionierów takich jak Pablo Picasso i Georges Braque. Charakteryzował się fragmentacją obrazów, które były przedstawiane za pomocą form geometrycznych.

Dadaizm: Powstały w czasie I wojny światowej, dadaizm był ruchem artystycznym, który sprzeciwiał się konwencjom i normom społecznym. Jego przedstawiciele, tacy jak Marcel Duchamp, stosowali ironię i absurd, aby wyrazić swoje poglądy na ówczesne społeczeństwo.

Surrealizm: Powstały w latach 20. XX wieku, surrealizm koncentrował się na eksploracji nieświadomości i podświadomości. Malarze surrealistyczni, tacy jak Salvador Dalí, tworzyli obrazy zdeformowanych, onirycznych scen.

Abstrakcjonizm: Ruch ten, rozwijający się w XX wieku, skupiał się na rezygnacji z przedstawiania przedmiotów w sposób realistyczny. Abstrakcjonizm eksplorował formy, kolory i linie, dążąc do wyrażenia emocji i idei abstrakcyjnych.

Awangarda była często związana z radykalnymi zmianami społecznymi, politycznymi i technologicznymi. Jej wpływ na sztukę i kulturę jest trudny do przecenienia, ponieważ ruchy awangardowe otworzyły nowe możliwości dla artystów i przyczyniły się do ewolucji sztuki na przestrzeni wieków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *